k 2009

Career Choice in Pupils with Special Education Needs - Comparison of Case Studies

FRIEDMANN, Zdeněk a Bohumíra LAZAROVÁ

Základní údaje

Originální název

Career Choice in Pupils with Special Education Needs - Comparison of Case Studies

Název česky

Volba povolání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - případové studie

Autoři

FRIEDMANN, Zdeněk a Bohumíra LAZAROVÁ

Vydání

International Conference on Education, 2009

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Řecko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Fakulta sportovních studií

Klíčová slova česky

profesní orientace; žáci se speciálními vzdělávacími potřebami;

Klíčová slova anglicky

professional aspiration; pupils with special educational needs;

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 1. 2010 09:48, doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.

Anotace

V originále

The paper presents preliminary results of an extensive research project conducted at the Faculty of Education Masaryk University in Brno, focused on education of children with special educational needs. The primary aim of the presented part of the research is to identify the circumstances and specificity of career choice in children with special educational needs, potential risk and protective factors of the choice. The authors chose combinations of quantitative and qualitative approaches; in the paper they present particular outcomes of three case studies of selected primary school children. The cases mentioned were observed in the course of two years in cooperation with school psychologists who performed the roles of so-called gatekeepers in the research, carried out a number of interviews and themselves became major sources of information as well as auditors guaranteeing the credibility of the data. The methods used included interviews with pupils, parents and teachers as well as analysis of various school documents. Presented paper has an empirical character and focuses on the school role in the career choice of pupils.

Česky

Příspěvek prezentuje předběžné výsledky rozsáhlého výzkumného projektu, prováděného na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně,který je zaměřený na vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Hlavním cílem předložené části výzkumu bylo zjistit okolnosti a zvláštnosti volby povolání u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, potenciální rizikové a ochranné faktory volby. Autoři zvolili kombinaci kvantitativního a kvalitativního přístupu a představují konkrétní výsledky ze tří případových studií vybraných žáků základních škol. Pozorování bylo prováděno v průběhu dvou let ve spolupráci se školními psychology, kteří prováděli řadu rozhovorů, stali se hlavním zdrojem informací i auditory zaručujícími důvěryhodnost údajů. Mimo rozhovory se žáky, rodiči a učiteli, byla prováděna také analýza různých školních dokumentů. Předložený příspěvek má empirický charakter a zaměřuje se na roli školy v kariérním výběru žáků.

Návaznosti

MSM0021622443, záměr
Název: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání