J 2009

Co víme o výukovém dialogu?

ŠEĎOVÁ, Klára

Základní údaje

Originální název

Co víme o výukovém dialogu?

Název anglicky

What do we know about classroom dialogue?

Autoři

ŠEĎOVÁ, Klára (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2009, 1803-7437

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/09:00029789

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

pedagogická komunikace; výukový dialog; charakteristiky výukového dialogu; autentický dialog

Klíčová slova anglicky

educational communicationů classroom dialogue; characteristics of classroom dialogue; genuine dialogue

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 14. 3. 2011 13:24, prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek představuje teoretickou studii zaměřenou na fenomén výukového dialogu. Text sumarizuje charakteristické vlastnosti výukového dialogu ve školním prostředí tak, jak byly popsány ve vybraných empirických výzkumech českých i zahraničních badatelů. Autoři těchto empirických studií konstatují existenci obecného vzorce výukového dialogu, dosud však nebylo vysvětleno, jakým způsobem a na základě jakých mechanismů se tento obecný vzorec udržuje. Zároveň víme jen málo o tom, jakým způsobem se individuální vlastnosti učitele promítají do podoby jeho komunikace se žáky.

Anglicky

The paper is a theoretical study focused on classroom dialogue. It summarized the features characterizing classroom dialogue in formal education as they have been mapped in selected empirical studies by Czech and foreign scholars. The authors of these empirical studies claim there is a general pattern to classroom dialogue but no accounts of how and based on which mechanisms the general pattern has been maintained have been available. Little has been known of how individual characteristics of a teacher are reflected in her/his communication with students.

Návaznosti

GA406/09/0752, projekt VaV
Název: Komunikace ve školní třídě
Investor: Grantová agentura ČR, Komunikace ve školní třídě