B 2009

Narativní a sociální konstrukce profesní identity učitele experta

ŠVAŘÍČEK, Roman

Základní údaje

Originální název

Narativní a sociální konstrukce profesní identity učitele experta

Název česky

Narativní a sociální konstrukce profesní identity učitele experta

Název anglicky

Narrative and Social Construction of Expert Teacher Professional Identity

Vydání

Brno, 396 s. Dizertační práce, 2009

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

profesní rozvoj učitele, identita učitele experta, učitel základní školy, kvalitativní výzkum, zkušený učitel, biografický design, učení se učitele

Klíčová slova anglicky

professional development, expert teacher identity, qualitative research, experienced teacher, biographical design,

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 18. 1. 2010 09:39, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.

Anotace

V originále

Dizertační práce předkládá jeden z možných pohledů na rozvoj učitele experta, a to prostřednictvím biografického a narativního zkoumání jeho kariéry. Hlavní výzkumná otázka, reformulovaná v průběhu výzkumu, zněla: Jak se vyvíjí identita učitele experta z pohledu biografického rekonstruování jeho profesní a životní dráhy? Ústřední součástí práce je empirické kvalitativní šetření učitelů expertů prvního a druhého stupně základní školy. Cílem výzkumu za použití kvalitativního přístupu, biografického a narativního designu a dalších specifických metod, jako je životní historie, bylo induktivně zkoumat proces vývoje a rozvoje učitele. Klíčovým procesem, skrze který je vysvětlován rozvoj experta, je učitelova práce na profesní identitě. Profesní identita učitele je výtvorem vědomého jednání a výsledkem sebereflexe více než souborem daných nebo vrozených vlastností.

Anglicky

Thesis presents one possible approach to the development of expert teachers, through biographical and narrative approach of his/her career. The main research question, reformulated in the research was: How is developed the identity of expert teachers from the view of biographical reconstruction of his/her career and life path? The central part of the work is an empirical qualitative research of expert teachers first and second grade elementary school. The aim of the research using a qualitative approach, biographical and narrative design and other specific methods, such as living history, was to examine the inductive process of evolution and development of teachers. The key process, which is explained by the development of an expert, is teacher’s work on his/her professional identity. Professional identity of teachers is the creation of conscious action and the result of conscious self-reflection more than a set of features or congenital.