2009
Narativní a sociální konstrukce profesní identity učitele experta
ŠVAŘÍČEK, RomanZákladní údaje
Originální název
Narativní a sociální konstrukce profesní identity učitele experta
Název česky
Narativní a sociální konstrukce profesní identity učitele experta
Název anglicky
Narrative and Social Construction of Expert Teacher Professional Identity
Autoři
Vydání
Brno, 396 s. Dizertační práce, 2009
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
profesní rozvoj učitele, identita učitele experta, učitel základní školy, kvalitativní výzkum, zkušený učitel, biografický design, učení se učitele
Klíčová slova anglicky
professional development, expert teacher identity, qualitative research, experienced teacher, biographical design,
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 18. 1. 2010 09:39, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.
V originále
Dizertační práce předkládá jeden z možných pohledů na rozvoj učitele experta, a to prostřednictvím biografického a narativního zkoumání jeho kariéry. Hlavní výzkumná otázka, reformulovaná v průběhu výzkumu, zněla: Jak se vyvíjí identita učitele experta z pohledu biografického rekonstruování jeho profesní a životní dráhy? Ústřední součástí práce je empirické kvalitativní šetření učitelů expertů prvního a druhého stupně základní školy. Cílem výzkumu za použití kvalitativního přístupu, biografického a narativního designu a dalších specifických metod, jako je životní historie, bylo induktivně zkoumat proces vývoje a rozvoje učitele. Klíčovým procesem, skrze který je vysvětlován rozvoj experta, je učitelova práce na profesní identitě. Profesní identita učitele je výtvorem vědomého jednání a výsledkem sebereflexe více než souborem daných nebo vrozených vlastností.
Anglicky
Thesis presents one possible approach to the development of expert teachers, through biographical and narrative approach of his/her career. The main research question, reformulated in the research was: How is developed the identity of expert teachers from the view of biographical reconstruction of his/her career and life path? The central part of the work is an empirical qualitative research of expert teachers first and second grade elementary school. The aim of the research using a qualitative approach, biographical and narrative design and other specific methods, such as living history, was to examine the inductive process of evolution and development of teachers. The key process, which is explained by the development of an expert, is teacher’s work on his/her professional identity. Professional identity of teachers is the creation of conscious action and the result of conscious self-reflection more than a set of features or congenital.