J 2010

Postindustriální krajina - staronový fenomén českých zemí z pohledu zeměpisce

KOLEJKA, Jaromír

Základní údaje

Originální název

Postindustriální krajina - staronový fenomén českých zemí z pohledu zeměpisce

Název česky

Postindustriální krajina - staronový fenomén českých zemí z pohledu zeměpisce

Název anglicky

Post-industrial landscape - traditional phenomenon of Czech lands from geographer´s viewpoint

Autoři

KOLEJKA, Jaromír (203 Česká republika, garant)

Vydání

Biologie, chemie, zeměpis, Praha, SPN - pedagogické nakladatelství, a.s. 2010, 1210-3349

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/10:00040479

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

geografické vzdělávání - krajina - typologie - terénní výuka

Klíčová slova anglicky

geography education - landscape - typology - field work

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 19. 1. 2010 19:13, prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc.

Anotace

V originále

Průmyslové dědictví je představováno nejen jednotlivými objekty a stavbami, ale také rozmanitými terénními tvary, vodními útvary, komunikacemi apod. Jejich územní koncentrace tvoří areály postindustriální krajiny. Budoucnost postindustriálních krajin není jasná a školní geografové - učitelé zeměpisu mohou přispět ke správnému rozhodování o jejich osudu. Mohou mj. zajistit inventarizaci objektů a ploch, provést jejich hodnocení, navrhnout řešení pro jejich lepší budoucnost využitím geografických znalostí. Současně mohou svým žákům a studentům nabídnout jistou formu "bezpečného dobrodružství" při studiu tohoto zvláštního druhu historického a přírodního dědictví.

Anglicky

The industrial heritage is represented not only by a number of individual buildings and other construction, but also by various land forms, water bodies, road, rails etc. Their territorial concentrations form areas of a post-industrial landscape. Their future is not clear and school geographers can contribute to correct decision making. They are able to provide the object/area inventory, its value assessment, using geographic knowledge suggest ideas about its better fate. At the same time, geography teachers can promote some kind of safe adventure during the research of this kind of historical and natural heritage to their pupils and students.

Návaznosti

IAA300860903, projekt VaV
Název: Osud české postindustriální krajiny
Investor: Akademie věd ČR, Osud české postindustriální krajiny