D 2009

E-learning 2.0, or Sharing Educational Contents and Specialized Knowledge by Means of Information System of Masaryk University (IS MU)

BRANDEJS, Michal, Jitka BRANDEJSOVÁ a Ľuboš LUNTER

Základní údaje

Originální název

E-learning 2.0, or Sharing Educational Contents and Specialized Knowledge by Means of Information System of Masaryk University (IS MU)

Název česky

E-learning 2.0 nebo sdílení oborových zkušeností v prostředí Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU)

Autoři

BRANDEJS, Michal (203 Česká republika, garant), Jitka BRANDEJSOVÁ (203 Česká republika) a Ľuboš LUNTER (703 Slovensko)

Vydání

1. vyd. Ostrava, ICTE 2009, 232 s. 2009

Nakladatel

University of Ostrava

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

10201 Computer sciences, information science, bioinformatics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14330/09:00038682

Organizační jednotka

Fakulta informatiky

ISBN

978-80-7368-459-4

Klíčová slova česky

e-learning;e-learning 2.0;IS MU;multimédia;animace;IT

Klíčová slova anglicky

e-learning;e-learning 2.0;Drill;Information System of Masaryk University;file vault

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 4. 2010 10:47, Mgr. Ľuboš Lunter

Anotace

V originále

The Masaryk University teachers use various e-learning tools enabling them to post teaching materials on the University's Information System. In addition, they utilize the System to create the so-called Interactive Syllabi, examine their students electronically and collect their assignments via Homework Vaults. Students can also share their specialized knowledge without their teachers' intervention by, for instance, posting their own materials in File Vaults, bookmarking electronic sources, tagging the bookmarks thereby specifying the fields of study they are related to, and, finally, sharing them with one another. Moreover, every user can start his/her own Thematic Discussion Group and thus establish a community of people of similar interests. Last but not least, the application called Drill, a comparatively novel tool working on the principle of the so-called spaced repetition with intervals between the individual learning sessions, enables the students to learn large amounts of information by heart. Using Drill, every IS user can also create his/her own electronic textbooks and make them available to the others, who, while working with the application, acquire the information provided by the tool without their teachers' assistance. Not only does the article tackle the ways the users can utilize the tools, but it also discusses the principles of their deployment in the context of a large institution as well as the obstacles that had to be overcome during their implementation.

Česky

Článek popisuje e-learningové nástroje Informačního systému Masarykovy univerzity s prvky Web 2.0. Popisuje aplikace, ve kterých můžou sami studenti vytvářet studijní materiály, sdílet mezi sebou oblíbené zdroje na internetu, nebo vytvářet a sdílet učebnice v unikátní aplikaci Dril. E-learning 2.0 jako jednoznačný trend ve využívání ICT ve vzdělávání mají k dispozici učitelé a studenti MU v prostředí vlastního řešení informačního systému - IS MU.

Návaznosti

LA09016, projekt VaV
Název: Účast ČR v European Research Consortium for Informatics and Mathematics (ERCIM) (Akronym: ERCIM)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Účast ČR v European Research Consortium for Informatics and Mathematics