p 2010

Využití poznatků moderní genetiky v praktickém živote

HAVELKOVÁ, Marie a Pavel MENŠÍK

Základní údaje

Originální název

Využití poznatků moderní genetiky v praktickém živote

Název česky

Využití poznatků moderní genetiky v praktickém živote

Název anglicky

Scientific modern genetics findings and its utilization in practical life

Autoři

HAVELKOVÁ, Marie a Pavel MENŠÍK

Vydání

„Biorytmy součást života“ 2010

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

Genetika a molekulární biologie

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Dítě – výchova – negativní stres – fyzická kondice – trénink – genotyp – gen – ACE gen – gen ACTN 3 – alela – angiotenzinogen – angiotenzin I – angiotenzin II – homozygot - heterozygot

Klíčová slova anglicky

Child – education - negative stress - physic condition – training - genotype – gene - ACE gen – gen ACTN 3 - allele - angiotensinogen - angiotensin I angiotensin II – homozygote - heterozygote.
Změněno: 15. 2. 2010 16:43, doc. MUDr. Marie Havelková, CSc.

Anotace

V originále

Fyzická kondice každého jedince je primárně limitována jeho genotypem. V současné době je známo 11 genů, které zásadně ovlivňují fyzickou zdatnost a vytrvalost organizmu. Geny existují buďto ve formě (alele) výhodné, podporující a zvyšující fyzickou zdatnost těla nebo ve formě nevýhodné (tento typ genu k podpoře tělesné zdatnosti organizmu podstatněji nepřispívá). Navíc, dnes již dokážeme zjistit, jakou formu genu konkrétní jedinec zdědil a podle jeho genotypu pak s vysokou mírou přesnosti určit, zda je v možnostech tohoto jedince dosáhnout intenzivním tréninkem vrcholových sportovních výkonů ve vytrvalostních sportovních disciplínách, či zda je trénink pouze nadbytečnou zátěží bez očekávaného efektu. Rodičům, učitelům a trenérům mládeže tedy tyto testy mohou pomoci v poznání, jak jsou limitovány možností konkrétního jedince, aby nemusel být zbytečně vystavován stresovým situacím, které se dostavují při neúspěšném umístění jedince ve sportovních kláních.

Anglicky

Each individual physical condition is limited primary by his or her genotype. Today we know 11 genes, affecting physical condition and persistence of organism. These genes can be in a form (allele) preferable, advantageous, supporting physical fitness or in a form disadvantageous (this type of gene isnť suporting). Furthermore, today we are already able to find out, which form of gene concrete person inherited and by his or her genotype, we can establish, if it is possible to reach by intensive training top sport accomplishments by this individual or if the training is only redundant stress for organism without expected effect. These tests could be helpful for parents, teachers and sport instructors in cognition, how could be chances of concrete individual limited. We can reduce stress situations for the individual, which are in connection with sport matches failures.

Návaznosti

MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století