D 2010

Vzdělávání sportovních trenérů

JŮVA, Vladimír

Basic information

Original name

Vzdělávání sportovních trenérů

Name in Czech

Vzdělávání sportovních trenérů

Name (in English)

Coach education

Authors

JŮVA, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Ostrava, Český pedagogický výzkum v mezinárodním kontextu, p. 223-232, 10 pp. 2010

Publisher

Pedagogická fakulta OU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Sport and leisure time activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14510/10:00043367

Organization unit

Faculty of Sports Studies

ISBN

978-80-7368-769-4

Keywords (in Czech)

sportovní trenér; trenérství; trenérská profese; pedagogická odpovědnost; trenérské vzdělávání; výzkum trenérského vzdělávání

Keywords in English

coach; coaching; coach profession; pedagogical responsibility; coach education; research of coach education

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 26/4/2011 15:36, Mgr. Eva Špillingová

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá vzděláváním a dalším vzděláváním sportovních trenérů, kteří jako pedagogičtí pracovníci podstatně determinují nejen sportovní, ale i volnočasové a vzdělávací aktivity zejména mladé generace. Úvodní část shrnuje současné tendence trenérského vzdělávání, které kladou důraz na osobnostní a sociální přípravu trenérů, na etické aspekty trenérství a na pedagogickou odpovědnost. Příspěvek dále analyzuje data z provedeného dotazníkové šetření. Oslovení sportovní trenéři často uvádějí, že je absolvované vzdělávání dobře připravilo po stránce teoretické, nedostatečně však na vlastní trenérskou praxi. Významnější roli by mělo sehrávat další trenérské vzdělávání, které by mělo pružněji reagovat zejména na aktuální problémy soudobé trenérské praxe.

In English

The paper deals with education and further education of coaches who as educators significantly determine not only sport activities but also leisure and educational activities primarily in young generation. The introductory part summarises current trends in coach education, which emphasise personality and social training of coaches, ethical aspects of coaching and pedagogical responsibility. Further, the paper analyses data from a questionnaire investigation. The addressed coaches often state that the education they completed prepared them well as regards theory, however concerning their coaching practice it was insufficient. A more significant role should be played by further coach education, which should more swiftly react to the current problems of coaching practice.