D 2009

Reflexe oslav J. A. Komenského v roce 1892 v dobovém pedagogickém tisku

ZOUNEK, Jiří a Michal ŠIMÁNĚ

Základní údaje

Originální název

Reflexe oslav J. A. Komenského v roce 1892 v dobovém pedagogickém tisku

Název anglicky

Reflections of celebrations of J. A. Comenius in 1892 in periodical press

Autoři

ZOUNEK, Jiří (203 Česká republika, garant) a Michal ŠIMÁNĚ (203 Česká republika)

Vydání

Přerov, 120 let Muzea Komenského v Přerově a oslavy Komenského v roce 1892 ve střední Evropě, od s. 128-141, 13 s. 2009

Nakladatel

Muzeum Komenského v Přerově

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/09:00039061

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-87190-04-3

Klíčová slova česky

Komenský dějiny školství výzkum odborný tisk

Klíčová slova anglicky

Comenius history of education research
Změněno: 28. 3. 2010 00:22, doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.

Anotace

V originále

Autoři ve svém příspěvku analyzují dobový pedagogický tisk s cílem odhalit, zda (vůbec) byly oslavy J. A. Komenského v roce 1892 v tomto tisku reflektovány a pokud ano, jaké pedagogické a didaktické otázky Komenského díla byly vyzdvihovány v souvislosti s těmito oslavami. Tato analýza přinese informaci nejenom o dobových oslavách a jejich zaměření, ale podává také méně tradiční (a méně známý) obraz tehdejšího myšlení v oblasti školství, vzdělávání a pedagogiky.

Anglicky

The contribution brings answers to question, whether the celebrations of J. A. Comenius held in 1892 were reflected in period pedagogical press and if so, which pedagogical and didactical aspects of Comenius work were emphasized in the relation to these celebrations. Research sample included pedagogical press for wider pedagogical public and also magazines for specialized and scientific public (Teachers News, Pedagogical Review, Comenius). For greater variability, the sample also included period cultural and historical periodical called Magazine of Moravian Foundation. Data obtained on the basis of content analysis are divided into several groups according to their nature (Comenius work, principles, matter of education etc.). Divided in this way, it brings clear results of magazine analysis and relatively detailed answers to research question.