u 2006

Socioprofesní dimenze edukace žáků se zrakovým postižením.

RÖDEROVÁ, Petra

Basic information

Original name

Socioprofesní dimenze edukace žáků se zrakovým postižením.

Name (in English)

Social and professional dimension of education of visually impaired pupils.

Edition

Disertační práce. Brno, 231 pp. 2006

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Účelové publikace

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

speciální pedagogika; zrakové postižení; edukace; integrace; inkluze; profesní příprava; klíčové kompetence; sociální kompetence; efektivní formy výuky; sociální učení; sebeurčení; aktivní přístup k životu; akceptace postižení; potenciality osobnosti; využívání kompenzačních pomůcek.

Keywords in English

education; special education; visual impairment; inclusion; vocational training; key competencies; social competencies; effective classroom practices; social learning; self-determination; active participation; acceptance of an impairment; potencial of a personality; use of compensatory aids and technologies.
Změněno: 10/3/2010 17:27, PhDr. Petra Röderová, Ph.D.

Abstract

V originále

Disertační práce analyzuje možnosti edukace a profesní přípravy osob s postižením zraku a zdůrazňuje včasné rozvíjení kompetencí během procesu edukace v prostředí speciálních i běžných škol. Z empirického šetření vyplynuly problematické oblasti v rozvoji kompetencí žáků a studentů se zrakovým postižením a byly vyvozeny závěry pro jejich rozvíjení efektivními formami výuky.

In English

The thesis analyses possibilities of education and vocational training by visually impaired persons. It emphasizes the need of early support of competencies during the education in special and mainstream schools. The research showed the problematic areas of competencies of visually impaired pupils and students and there were formed the conclusions for support of competencies within effective classroom practices.