C 2008

Zur Ausbildung von Lehrer/-inne/-n an der Pädagogischen Fakultät der Masaryk-Universität im Hinblick auf die Arbeit mit Schüler/-inne/-n mit sonderpädagogischem Förderbedarf

BARTOŇOVÁ, Miroslava, Lucie PROCHÁZKOVÁ and Marie VÍTKOVÁ

Basic information

Original name

Zur Ausbildung von Lehrer/-inne/-n an der Pädagogischen Fakultät der Masaryk-Universität im Hinblick auf die Arbeit mit Schüler/-inne/-n mit sonderpädagogischem Förderbedarf

Name in Czech

Vzdělávání učitelů na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity s ohledem na práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

Name (in English)

Education of teachers at the Faculty of Education at the Masaryk University according to the education of pupils with special needs

Authors

BARTOŇOVÁ, Miroslava (203 Czech Republic), Lucie PROCHÁZKOVÁ (203 Czech Republic, guarantor) and Marie VÍTKOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Wien, Lehrer/-innenbildung in Europa, p. 28-34, 7 pp. Europäische Identität, Band 2, 2008

Publisher

LIT Verlag

Other information

Language

German

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Austria

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/08:00039395

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-3-7000-0826-2

Keywords (in Czech)

žáci se speciálními vzdělávacími potřebami; reformy; legislativa; univerzita; učitel; rámcový vzdělávací program

Keywords in English

pupil with special need; reforms; legislation; university; teacher; framework educational programme

Tags

International impact
Změněno: 15/3/2010 17:51, PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D.

Abstract

V originále

In der Tschechischen Republik kam es in den letzten Jahren zu Änderungen in der beruflichen Vorbereitung der LehrerInnen. So wurde beispielsweise das Studienprogramm im Bereich der Sonderpädagogik im Hinblick auf das so genannte Bologna-Prozess geändert und besteht derzeit aus drei Teilen: Bachelor, Master und Doktor. Die Bildung und Erziehung von Kindern mit sonderpädagogischem Förderbedarf ist keine Domäne des Sonderschulwesens mehr, sondern betrifft immer mehr alle Schultypen und Schuleinrichtungen. Präsentiert wird auch das geplante Forschungsvorhaben.

In Czech

V České republice došlo v posledních letech k mnoha změnám v oblasti profesní přípravy učitelů. Studijní program v oblasti speciální pedagogiky byl například s ohledem na Boloňský proces změně a skládá se nyní ze tří částí: bakalář, magistr a doktor. Vzdělávání a výchovu žáků se speciálnímivzdělávacími potřebami již není doménou pouze speciálního školství, nýbrž se týká všech typů škol a školských zařízení. Prezentován je plánovaný výzkumný záměr.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education