DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Olga. Analysing Genre: The Colony Text of UNESCO Resolutions. 1st ed. Brno: Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, 2009, 163 pp. Spisy Pedagogické fakulty MU svazek 134. ISBN 978-80-210-5104-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Analysing Genre: The Colony Text of UNESCO Resolutions
Name in Czech Žánrová analýza: Textová kolonie rezolucí UNESCO
Authors DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Olga (100 Bulgaria, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, 163 pp. Spisy Pedagogické fakulty MU svazek 134, 2009.
Publisher Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita
Other information
Original language English
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00048561
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5104-1
Keywords (in Czech) větné vztahy - koherence - koheze - textová kolonie - kontext, diskurz - diskurzní komunita – žánr - žánrová analýza - žánrová struktura - zpracování informace - rétorická struktura - stylistické prostředky - text
Keywords in English clause relations - koherence - cohesion - colony text - kontext - discourse - discourse community - genre - genre analysis - generic structure - information processing - rhetorical structure - style markers - text
Tags Munipress
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D., učo 5423. Changed: 24/3/2011 19:40.
Abstract
This book analyzes the genre of resolutions in an attempt to explain the specific way discourse is constructed and interpreted in the context of intergovernmental institutional interaction practiced by the UNESCO discourse community. It uses the genre analysis approach and aims at the study of text typology and stylistic variation in association with the contextual constraints on discourse production and processing. The corpus-based study is carried out from both the synchronic and the diachronic points of view in an attempt to characterize a genre and its development over a sixty-year period. The diachronic research focuses on the development of the genre and the colony text from its implementation in the United Nations system up to the beginning of the 21st century. The investigation into the current state of the genre explores the generic structure of resolutions and their style markers, which are related to the major strategies used to build up discourse coherence.
Abstract (in Czech)
Monografie zkoumá žánr rezolucí s cílem vysvětlit specifický způsob vytváření diskurzu v kontextu mezivládní institucionální komunikace, kterou využívá diskurzní komunita UNESCO. Analýza textů je provedena především z hlediska sociolingvistického, stylistického a pragmatického a využívá metodu žánrové analýzy ke zkoumání typologie textu a stylistické variability podmíněné kontextovými faktory ovlivňujícími výstavbu a interpretaci diskurzu. Studie, jež je založena na korpusové analýze, zkoumá žánr rezolucí ze synchronního a diachronního hlediska ve snaze charakterizovat tento žánr a jeho vývoj v průběhu šedesátiletého období jeho existence. Diachronní aspekt studie se zaměřuje na vývoj a proměny žánru od doby jeho zavedení v organizacích Spojených národů do začátku 21. století. Jelikož jsou rezoluce pojímány jako textové kolonie, analýza jejich struktury a charakteristických rysů reflektuje specifika tohoto druhu psaného diskurzu. Výzkum současného stavu žánru je zaměřen na žánrovou strukturu rezolucí a jejich typické stylistické prostředky. Analýza stylistických prostředků rezolucí je provázána s výzkumem významných strategií, které se používají k výstavbě koherence diskurzu.
Links
GA405/08/0866, research and development projectName: Koherence a koheze v anglickém diskurzu
Investor: Czech Science Foundation, Coherence and Cohesion in English Discourse
PrintDisplayed: 27/5/2024 21:25