2009
Vztah Macrobiových Saturnálií k Platónovu Symposiu. (Aemulatio či imitatio?)
PETROVIĆOVÁ, KatarinaZákladní údaje
Originální název
Vztah Macrobiových Saturnálií k Platónovu Symposiu. (Aemulatio či imitatio?)
Název česky
Vztah Macrobiových Saturnálií k Platónovu Symposiu. (Aemulatio či imitatio?)
Název anglicky
Relation of Macrobius' Saturnalia to Plato's Symposium. (Emulation or imitation?)
Autoři
PETROVIĆOVÁ, Katarina (203 Česká republika, garant)
Vydání
Aithér, Praha, Filosofický ústav Akademie věd ČR, 2009, 1803-7860
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/09:00029999
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Vzdělávací literatura; symposiální žánr; Macrobius; Platón; teorie nápodoby
Klíčová slova anglicky
Educational Literature; Symposial Genre; Macrobius; Plato; Theory of Imitation
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 27. 3. 2010 23:06, doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D.
V originále
V příspěvku je zkoumán Platónův dialog Symposion jako inspirativní zdroj nejen pro filozofy, ale také pro další vzdělance, pro něž představoval především zakladatelské dílo nového literárního žánru, tzv. symposiálního dialogu. Autorka hodnotí Macrobiovo dílo Saturnalia, sepsané v pátém století po Kr., jako příklad vzdělávacího dialogu a ukazuje konkrétní způsob napodobování Symposia i dalších symposiálních děl inspirovaných Platónem. Analyzuje způsob, jakým Macrobius využívá symposiální topiku a přetváří jednotlivé topy tak, aby vytvořil text závažnější než Symposion, odpovídající lépe římské tradici a čtenářům. Dokazuje, že autor v dialogu sice nechává veškeré symposiální příznaky Platónova Symposia, jejich konkrétní podobu však podřizuje vzdělávacímu cíli a záměru uchovat římskou kulturu jako integrální a nekontroverzní.
Anglicky
Examining the Macrobius' Saturnalia, work composed by the noble man of letters in the 5th century AD, as an example of educational dialogue, the author of this paper demonstrates the particular ways of drawing inspiration from Plato's dialogue, and other symposial works inspired by Plato. She provides a thorough analysis of Macrobius' use of symposial topoi, and his practice of transforming them in order to portray an exemplary literary and scholarly debate, and to provide a more serious alternative to Plato's symposial dialogue, more appropriate to Roman traditions and readers. Although this model text manifests all the characteristic features of symposial literature, they are elaborated so that the work entirely fulfils the educational aim of preserving the Roman culture as an integral and non-controversial entity.
Návaznosti
GP405/07/P202, projekt VaV |
|