J 2009

Vztah Macrobiových Saturnálií k Platónovu Symposiu. (Aemulatio či imitatio?)

PETROVIĆOVÁ, Katarina

Základní údaje

Originální název

Vztah Macrobiových Saturnálií k Platónovu Symposiu. (Aemulatio či imitatio?)

Název česky

Vztah Macrobiových Saturnálií k Platónovu Symposiu. (Aemulatio či imitatio?)

Název anglicky

Relation of Macrobius' Saturnalia to Plato's Symposium. (Emulation or imitation?)

Autoři

PETROVIĆOVÁ, Katarina (203 Česká republika, garant)

Vydání

Aithér, Praha, Filosofický ústav Akademie věd ČR, 2009, 1803-7860

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/09:00029999

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Vzdělávací literatura; symposiální žánr; Macrobius; Platón; teorie nápodoby

Klíčová slova anglicky

Educational Literature; Symposial Genre; Macrobius; Plato; Theory of Imitation

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 27. 3. 2010 23:06, doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D.

Anotace

V originále

V příspěvku je zkoumán Platónův dialog Symposion jako inspirativní zdroj nejen pro filozofy, ale také pro další vzdělance, pro něž představoval především zakladatelské dílo nového literárního žánru, tzv. symposiálního dialogu. Autorka hodnotí Macrobiovo dílo Saturnalia, sepsané v pátém století po Kr., jako příklad vzdělávacího dialogu a ukazuje konkrétní způsob napodobování Symposia i dalších symposiálních děl inspirovaných Platónem. Analyzuje způsob, jakým Macrobius využívá symposiální topiku a přetváří jednotlivé topy tak, aby vytvořil text závažnější než Symposion, odpovídající lépe římské tradici a čtenářům. Dokazuje, že autor v dialogu sice nechává veškeré symposiální příznaky Platónova Symposia, jejich konkrétní podobu však podřizuje vzdělávacímu cíli a záměru uchovat římskou kulturu jako integrální a nekontroverzní.

Anglicky

Examining the Macrobius' Saturnalia, work composed by the noble man of letters in the 5th century AD, as an example of educational dialogue, the author of this paper demonstrates the particular ways of drawing inspiration from Plato's dialogue, and other symposial works inspired by Plato. She provides a thorough analysis of Macrobius' use of symposial topoi, and his practice of transforming them in order to portray an exemplary literary and scholarly debate, and to provide a more serious alternative to Plato's symposial dialogue, more appropriate to Roman traditions and readers. Although this model text manifests all the characteristic features of symposial literature, they are elaborated so that the work entirely fulfils the educational aim of preserving the Roman culture as an integral and non-controversial entity.

Návaznosti

GP405/07/P202, projekt VaV
Název: Žánrová charakteristika antické naukové tvorby ve vztahu k vzdělávacímu modelu sedmi svobodných umění a jeho vývoji
Investor: Grantová agentura ČR, Žánrová charakteristika antické naukové tvorby ve vztahu k vzdělávacímu modelu sedmi svobodných umění a jeho vývoji