2008
Řízení základní školy. Perspektiva případových studií práce ředitelů.
SEDLÁČEK, MartinZákladní údaje
Originální název
Řízení základní školy. Perspektiva případových studií práce ředitelů.
Název česky
Řízení základní školy. Perspektiva případových studií práce ředitelů.
Název anglicky
Managing and Leading Elementary School. Perspective of case studies on the work of head teachers
Autoři
Vydání
Brno, 175 s. Dizertační prác. Brno, 175 s. 2008
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Kvalitativní výzkum, případové studie, ředitel školy, strategie řízení a vedení
Klíčová slova anglicky
Qualitative research, Case studies, The Head, School management and leadership
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 29. 3. 2010 12:52, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.
V originále
Tématem disertační práce je řízení školy, přesněji pak to, jak jsou procesy řízení nahlíženy a prožívány jejich hlavním aktérem, ředitelem školy. Jádrem práce je empirický výzkum, kterým jsem chtěl přinést podklady k otázkám: Jak ředitel reálně řídí školu - jak vnímá svoji roli, jaký jí dává konkrétní obsah, co ve škole vlastně dělá? Co ovlivňuje roli ředitele, jaké zdroje tlaku na jeho pozici existují? Jak se s tímto tlakem ředitel vyrovnává? Jaké strategie vedení (řízení) ředitel volí, aby škola z jeho pohledu úspěšně fungovala? Jaké dopady tyto strategie mají na život dalších aktérů školní komunity? Při hledání odpovědi na otázku, jaký je život ředitele základní školy, nezbývá než trochu alibisticky konstatovat, že v mnohém velmi složitý. Vedle těžkostí způsobených legislativním nastavením, obvyklým nedostatkem financí, velikostí školy i obce, představuje značný zdroj tlaku soubor očekávání nejbližšího okolí. V této souvislosti se ukázaly velmi podstatné osobnostní a profesní charakteristiky ředitelů, které fungují jako jakýsi filtr všech těchto tlaků. Výsledkem těchto faktorů jsou v práci popsané strategie řízení, jimž na jedné straně dominuje exkluzivní přístup k rozhodování a na straně druhé snaha omezit potenciální rizika. Výzkum tak fakticky prokázal a dokumentoval přímou souvislost mezi ředitelovým chováním respektive stylem jeho řízení a dlouhodobým klimatem školy.
Anglicky
The doctoral thesis deals with school management, particularly the head teacher and the way he/she views and experiences the leadership processes. The core of the paper is an empirical research, which was aimed at answering following questions: How does a head teacher really manage the school – how does he/she perceives his/her role, what meanings does he/she give his/her role, what does he/she actually do at work? What influences the role of a head teacher, what kind of pressures are there? How does the head teacher cope with the pressure? What leadership strategies does the head teacher choose for the school to perform successfully? What impact do these strategies have on the lives of the other actors of the school community? In the research. The answer to the question 'What is the life of the elementary school head teacher like?' is inevitably 'Very difficult in many ways.' Besides the difficulties brought about by the legislative environment, the usual financial shortage, the size of the school and the community, the head teachers are subject to a considerable pressure of a complex of expectations coming from his/her immediate surroundings. In this context, the personal and professional characteristics of the head teachers, which in a way filter all these pressures, turned out to be very important. The leadership strategies described in the paper arise as a consequence of these factors. These strategies are on the one hand dominated by an exclusive approach to decision making and on the other hand by an effort to reduce potential risk. The research also distinctly showed and documented a clear connection between the head teacher's behaviour or his/her leadership style and the long-time school climate.