D 2010

Metodologické problémy doktorských projektů výzkumu v pedagogice

VLČKOVÁ, Kateřina

Basic information

Original name

Metodologické problémy doktorských projektů výzkumu v pedagogice

Name (in English)

Methodological problems of doctoral research projects in Educational Sciences

Edition

1. vyd. Ostrava, Sikorová, Z., Malčík, M., Pavlica, K. (Eds.): Český pedagogický výzkum v mezinárodním kontextu. Sborník příspěvků XVII. ročníku celostátní konference ČAPV. Ostrava, 9. – 11. září 2009. p. 626-633, 8 pp. 2010

Publisher

Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7368-769-4

Keywords (in Czech)

Projekt výzkumu; pedagogický výzkum; metodologie; design výzkumu; metodologické problémy; doktorské studium

Keywords in English

Research project; educational research; research design; methodological problems; doctoral study

Abstract

In the original language

Projekt výzkumu je v kvantitativním nebo smíšeném designu výzkumu klíčovým prvkem zdárné realizace výzkumu. Sestavení projektu činí studentům hlásícím se do doktorského studia na pedagogických fakultách nebo studentům na jeho začátku konceptuální a metodologické problémy. Nad typickými problémy se zamýšlíme a nastiňujeme možné směry jejich řešení. Vycházíme z analýzy reálných projektů doktorských výzkumů v pedagogice a oborových didaktikách. Příspěvek může být inspirativní pro kohokoli, kdo začíná s výzkumnou činností a zhotovuje plán realizace výzkumu a pro odborníky pracujícími se začínajícími výzkumníky.

In English

Research project is in the quantitative research or in the mixed methods design a key component of a successful research realization. Nevertheless, preparation of the research project presents a conceptual and methodological problem for novice students of doctoral programme in Education. The paper focuses on the typical methodological problems and suggests their possible solutions.

Links

LC06046, research and development project
Name: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling