J 2010

The relationship between ICT use and science knowledge for Czech students: a secondary analysis of PISA 2006

KUBIATKO, Milan a Kateřina VLČKOVÁ

Základní údaje

Originální název

The relationship between ICT use and science knowledge for Czech students: a secondary analysis of PISA 2006

Název česky

Vztah používání informačních a komunikačních technologií a znalostí z přírodní věd u českých žáků: sekundární analýza PISA 2006

Autoři

KUBIATKO, Milan (703 Slovensko, garant, domácí) a Kateřina VLČKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

International Journal of Science and Mathematics Education, Nizozemí, Springer, 2010, 1571-0068

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Nizozemské království

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/10:00043796

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

UT WoS

000292148000008

Klíčová slova česky

informační a komunikační technologie; znalosti z přírodních věd; žáci; PISA 2006; sekundární analýza dat

Klíčová slova anglicky

Czech Republic; information and communication technology; large-scale data;PISA;science knowledge;students

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 3. 2019 09:49, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

The 2006 Programme for International Student Assessment focussed on students' scientific competencies, measured their knowledge and provided questionnaires focussed on different aspects of life. One aspect was students' experience with information and communication technology (ICT). A secondary analysis of variance of the Czech Republic data (N=5,932 students) was conducted using the science knowledge test score and ICT familiarity items. The science knowledge items explored different thematic areas, such as evolution, mousepox, genetics and acid rain. The main result was that students who were connected in some way with ICT achieved better scores on the science knowledge test in comparison with students who were not. Furthermore, students whose ICT activity was connected with the educational process achieved a higher score in comparison with students whose ICT activity was not connected with the educational process.

Česky

Program mezinárodního hodnocení žáků PISA 2006 se zaměřoval na přírodovědné kompetence a znalosti žáků měřené pomocí dotazníku a testu. Zjišťována byla také zkušenost s informačními a komunikačními technologiemi (IKT). Na českých datech (N = 5932) byla realizována sekundární analýza rozptylu skóre z testu přírodovědných znalostí a položek týkajících se zkušenosti s IKT. Přírodovědná znalost byla zjišťována v různých tematických oblastech, jako jsou evoluce, neštovice, genetika nebo kyselý déšť. Hlavní výsledkem bylo zjištění, že žáci, kteří uváděli zkušenost s IKT, dosahovali lepšího skóre v přírodovědném testu ve srovnání s žáky, kteří tuto zkušenost neuváděli. Dále, žáci, jejichž aktivity s IKT byly spojeny s edukačními cíli, dosahovali vyššího skóre v přírodovědném testu než žáci, jejichž aktivity s IKT nebyly se vzdělávacím procesem spojeny.

Návaznosti

LC06046, projekt VaV
Název: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání