NOVÁK, Svatopluk. Rozvoj kartografické gramotnosti a komunikační úrovně mapy (Forming of the cartographical skills and the communication levels of a map). Geografické informácie. Nitra: UKF v Nitre, FPV, katedra geografie, 2009, 13/2009, No 1, p. 145-150. ISSN 1337-9453.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rozvoj kartografické gramotnosti a komunikační úrovně mapy
Name in Czech Rozvoj kartografické gramotnosti a komunikační úrovně mapy
Name (in English) Forming of the cartographical skills and the communication levels of a map
Authors NOVÁK, Svatopluk (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Geografické informácie, Nitra, UKF v Nitre, FPV, katedra geografie, 2009, 1337-9453.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Earth magnetism, geodesy, geography
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00043800
Organization unit Faculty of Education
Keywords in English map understanding; cartographical information; maps communication levels
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc., učo 2568. Changed: 25/6/2010 11:50.
Abstract
Příspěvek definuje dílčí kroky čtení mapy v kontextu s hlavními funkcemi, které jsou mapou poskytovány. Můžeme je souhrnně označit jako komunikační funkce mapy. S ohledem na myšlenkové zpracování a posloupnosti dílčích postupů, byly stanoveny čtyři základní úrovně komunikace, vyjádřené čtyřmi dílčími, geneticky navazujícími funkcemi: transmitivní, identifikační, interpretační a kognitivní.
Abstract (in English)
The goal of this paper is to define the partial, consequential stages of the reading of the map content and to apply them in practice. The starting-point is the detailed analysis of the map reading process coming out of stratified character of the cartographical information, which is specified by its communication levels. They are represented by four, genetically consequential roles: transmission, identification, interpretation and cognition.
PrintDisplayed: 18/5/2024 12:56