J 2010

Experiential Learning and Health Eduaction through Identification with a Fictional Character

KRÁTKÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Experiential Learning and Health Eduaction through Identification with a Fictional Character

Název česky

Zkušenostní učení a výchova ke zdraví prostřednictvím identifikace s fikční postavou

Autoři

KRÁTKÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

The International Journal of Learning, Champaign, Illinois, USA, Common Ground Publisher, 2010, 1447-9494

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/10:00048645

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova anglicky

Experiential Learning; Health Education; Identification; Self-Reflection

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 7. 1. 2011 15:18, Mgr. Jana Krátká, Ph.D.

Anotace

V originále

Today's US and Western Europe TV series and film features are getting increasingly crammed with health-driven sub-plots and narratives. A number of studies indicate that some TV series' attention is almost equally divided between describing fictional heroes' lives and their medical experience, the latter being a clear educational vehicle. In our contribution we are going to discuss the case study of one of the most appreciated examples of such an approach, the popular TV show Grey's Anatomy that - when usually attributed as a romantic/medical drama with small and specific comedy inserts - became a popular culture phenomenon and a regular prime-time broadcast since its 2005 premiere. This media product can be considered a striking example of spontaneous social and emotional learning right in the front of a TV-screen and the series is even more interesting because of the simple fact that it favours the visualization of professional physicians' experience instead of focusing on more traditional patients' sub-plots.

Návaznosti

GP406/08/P176, projekt VaV
Název: Vzory pohyblivého obrazu: recepce filmu a audiovizuální kultury u současné české mládeže
Investor: Grantová agentura ČR, Vzory pohyblivého obrazu: recepce filmu a audiovizuální kultury u současné české mládeže