KRÁTKÁ, Jana. Rozvoj osobnosti na podkladě zkušenostního učení (Personality Development Based on Experiential Learning). In XXVIII International Colloquium on the Management of Educational Process. Brno: Univerzita obrany, 2010, p. 1-6. ISBN 978-80-7231-722-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rozvoj osobnosti na podkladě zkušenostního učení
Name in Czech Rozvoj osobnosti na podkladě zkušenostního učení
Name (in English) Personality Development Based on Experiential Learning
Authors KRÁTKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, XXVIII International Colloquium on the Management of Educational Process, p. 1-6, 6 pp. 2010.
Publisher Univerzita obrany
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00048655
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7231-722-6
Keywords (in Czech) zkušenostní učení; fikční postavy
Keywords in English experiential learning; fictional characters
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jana Krátká, Ph.D., učo 42028. Changed: 8/4/2011 14:03.
Abstract
Příspěvek se zabývá teorií zkušenostního učení přenesenou do oblasti fikčních příběhů a identifikace s fikční postavou. Jejich prostřednictvím nabýváme zkušeností s nejrůznějšími tématy, aniž bychom se museli vzdálit ze svého prostředí a aktuální situace. Zkušenostní učení prostřednictvím fikčních příběhů vychází z procesu iden-tifikace s postavou, který bezprostředně souvisí s procesem (sebe)reflexe. Pomocí dotazníkové metody byla zjiš-ťována specifika identifikace s fikčními postavami u současných mladých lidí (výzkumný soubor tvoří 2 169 res-pondentů). Výsledky přinášejí zjištění o vlastnostech identifikovaných postav. Identifikace se u sledovaných jedinců projevuje přesahem v nejrůznějších rovinách reálného života, které souvisejí s rozhodováním, jak uspět na cestě v překonávání překážek.
Abstract (in English)
The article presents theory of experiential learning applied to the area of fictional stories and identification with fictional character. Through fictional stories and their characters we gather experiences with various topics without moving away from our actual environment and situation. The experiential learning through fictional stories results in a process of identification with the fictional character that is connected with (self)reflection. Using questionnaire we have investigated the specifics of the identification with the fictional characters among young contemporary people (the research sample contains 2 169 respondents). The results inform about characteristics of the identified fictional characters. The identification in the case of present viewers makes itself felt in different areas of real life that are related with their determination - how to succeed on the way of problems overcoming.
Links
GP406/08/P176, research and development projectName: Vzory pohyblivého obrazu: recepce filmu a audiovizuální kultury u současné české mládeže
Investor: Czech Science Foundation, Patterns of Moving Images: Film and Audiovisual Reception Among Contemporary Czech Young People
PrintDisplayed: 28/5/2024 03:21