C 2010

Modernizace, krize a náboženství: Média a šíření detradicionalizované religiozity

FUJDA, Milan

Základní údaje

Originální název

Modernizace, krize a náboženství: Média a šíření detradicionalizované religiozity

Název anglicky

Modernization, Crisis and Religion: Media and the Spread of Detraditionalized Religiosity

Autoři

Vydání

1. vyd. Praha, Individualizace náboženství a identita. Poznámky k současné sociologii náboženství, s. 87-117, 2010

Nakladatel

Malvern

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-86702-69-8

Klíčová slova česky

náboženství;modernita;detradicionalizace;média;tisk;gramotnost;spiritualita;okultismus;new age;sekularizace;individualizace;nové náboženství

Klíčová slova anglicky

religion;modernity;detraditionalization;media;print;literacy;spirituality;occultism;new age;secularization;individualization;new religion

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 30. 4. 2011 23:53, Mgr. Petra Georgala

Anotace

V originále

V této kapitole dohledávám společné kořeny detradicionalizované, ne-církevní religiozity a náboženství moderních církví v podmínkách moderní sekularizované společnosti. Zvláštní důraz kladu na masové šíření gramotnosti a tištěných médií, které obě zmíněné formy religiozity výrazně utvářelo. Na pozadí analýzy vlivu těchto faktorů na formování moderní religiozity argumentuji, že na strukturální úrovni není mezi oběma formami religiozity - jakkoliv jsou často kladeny do opozice jako tzv. tradiční a detradicionalizovaná religiozita - žádný rozdíl. Naopak ukazuji zásadní rozdíly mezi oběma těmito formami a podobami náboženství v tradiční společnosti ve smyslu společnosti založené především na orálním přenosu tradice a existenci rukopisů. V tomto kontextu dále argumentuji, že rozumíme-li pojmu náboženství na základě modelu moderní církevní religiozity, pak tento pojem lze obtížně uplatnit v kontextu tradičních společností a náboženství je tak třeba vnímat jako produkt sekularizace, nikoliv jako něco, co v procesu sekularizace mizí.

Anglicky

In this article I am tracing the common origin of the individualized detraditionalized, un-churched religiosity and the modern churches under the conditions of modern secular society with special reference to the mass spread of literacy and of the communication mediated by printed media. Despite the fact that these two forms of religiosity are usually understood as contrasting and mutually exclusive categories, I demonstrate that we will understand the role of religion in contemporary society better if we see them as two different ways of accommodating religion to the same conditions of modernity. I contrast these two forms of religion to the traditional modes of religiosity in oral and manuscript societies, and I show that if we understand "religion" to be the thing which is practiced in modern churches, then it is a product of secularization/modernization and does not have much in common with what we call "religion" with reference to traditional societies.

Návaznosti

MUNI/21/FUJ/2009, interní kód MU
Název: Organizace náboženského prostoru ve věku médií: Sociální vazby, afiliace a náboženská identita v proměnách sociální komunikace
Investor: Masarykova univerzita, Organizace náboženského prostoru ve věku médií: Sociální vazby, afiliace a náboženská identita v proměnách sociální komunikace