J 2010

Religionistika, náboženství a vzdělávání

BĚLKA, Luboš

Základní údaje

Originální název

Religionistika, náboženství a vzdělávání

Název česky

Religionistika, náboženství a vzdělávání

Název anglicky

Academic Study of Religions, Religions and Education

Autoři

BĚLKA, Luboš (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Pantheon, Pardubice, Univerzita Pardubice, 2010, 1803-2443

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/10:00044109

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

religionistika; náboženství a vzdělávání

Klíčová slova anglicky

Academic Study of Religions; Religions and Education

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 30. 1. 2013 13:57, doc. PhDr. David Zbíral, Ph.D.

Anotace

V originále

Základní otázkou tématu "náboženství a výchova" je, zdali je tento vztah chápán buď jako náboženské vzdělávání, tj. náboženské formování (obrazně řečeno: mini-teologie), nebo jako vzdělávání o náboženstvích čili informace o náboženstvích (obrazně řečeno: mini-religionistika). Takto by se ve zkratce dala shrnout podstata problému před kterým české základní a střední školství stále stojí, problému, který dosud nebyl pořádně otevřen odborné a veřejné diskusi. Náboženské vzdělávání (náboženské formování) je obsaženo ve výukovém předmětu nazvaném Náboženská výchova a jedná se v něm o výuku a výchovu žáků a studentů směrem k náboženství, tj. edukačním cílem je formovat náboženskou víru. Zpravidla je tento předmět vyučován náboženskými profesionály a je dobrovolný (s výjimkou soukromých náboženských škol, kde může mít i jiný charakter). Informace o náboženstvích by měla být (kondicionál je na místě, neb se tak dosud neděje, alespoň ne v široké míře) ve výukovém předmětu nazvaném například Náboženství světa (v žádném případě by se neměl jmenovat Náboženská výchova, aby nedocházelo k jeho záměně s předchozím předmětem) a jedná se v něm o výuku a výchovu žáků a studentů o náboženstvích světa, tj. edukačním cílem je informovat o rozmanitých podobách náboženské víry, dějinách církví, geografii náboženství atp. Bez výjimky by měl být tento předmět vyučován nikoliv náboženskými profesionály, ale profesionály na náboženství a měl by mít podobný statut jako např. základy filozofie.

Anglicky

The main question in the area "religion and education" in the Czech Republic is, whether this relationship is understood as religious education or information about religions. Thus the essence of the problem facing Czech basic and secondary education can be summarized, the problem that has not been thoroughly opened to the discussion of experts and general public yet. Religious education is contained in the educational subject entitled Religious Education and this is education of students leading them towards religion, i.e. the educational aim is to form religious faith. Usually this subject is taught by religious professionals and is voluntary. (With the exception of private religious schools, where it is compulsory). Information about religions should be contained (should, but in most cases this is not the case) e.g. in the educational subject called e.g. World Religions.