2010
Cesta k trenérské profesi
JŮVA, Vladimír a Kristýna TOMKOVÁZákladní údaje
Originální název
Cesta k trenérské profesi
Název česky
Cesta k trenérské profesi
Název anglicky
Embarking on Coaching Profession
Autoři
JŮVA, Vladimír (203 Česká republika, garant, domácí) a Kristýna TOMKOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Studia sportiva, Brno, Fakulta sportovních studií MU, 2010, 1802-7679
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Sport a aktivity volného času
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14510/10:00044110
Organizační jednotka
Fakulta sportovních studií
Klíčová slova česky
Sportovní trenér; trenérství; profese trenéra; kariéra trenéra; vzdělávání trenérů; další vzdělávání trenérů; výzkum trenérů
Klíčová slova anglicky
Sports coach; coaching; coach profession; coach career; coach education; in-service education of coaches; research of coach
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 4. 2011 15:27, Mgr. Eva Špillingová
V originále
Příspěvek se zabývá vybranými aspekty profese sportovního trenéra. Trenérství patří ke komplexním a náročným povoláním a jeho úspěšné vykonávání souvisí s mnoha společenskými i ekonomickými aspekty. Trenérství představuje profesi rozličných podob, která vyžaduje nejen široké odborné znalosti, ale také osobnostní předpoklady a sociální dovednosti. Příspěvek analyzuje data z provedeného dotazníkové šetření, které se týkalo vybraných aspektů kariéry sportovních trenérů. Naprostá většina zkoumaných sportovních trenérů sportovala již v mládí. Ke sportu je přivedli zejména rodiče. K hlavním motivům pro volbu trenérství patřila potřeba věnovat se dětem, předávat sportovní zkušenosti a především úsilí pomáhat druhým k úspěchu. Oslovení sportovní trenéři často uvádějí, že je absolvované vzdělávání dobře připravilo po stránce teoretické, nedostatečně však na vlastní trenérskou praxi. Hlavní východisko pro zkvalitnění trenérské práce oslovení trenéři převážně vidí v rozvoji trenérského vzdělávání.
Anglicky
The paper deals with selected aspects of the sports coach profession. Coaching is a very complex and demanding profession. Coaching represents a profession of various forms requiring from its practitioners not only extensive expert knowledge, but also personal dispositions and social skills. The paper analyzes data collected by a questionnaire investigation, which covered selected aspects of the careers of sports coaches. The vast majority of examined sports coaches were active athletes at a young age. The interest in sport was sparked in particular by their parents. The main motives for coaching included the need to look after children, pass on sport experience and in particular sporting effort to help others succeed. The sports coaches often say that the completed training well prepared them as far as theory is concerned, hoverer, they fund it insufficient in terms on their own practice. The main basis for the improvement of their work is by the addressed coaches mostly seen in coach education.