J 2010

Service Systems Through the Prism of Conceptual Modeling

STANÍČEK, Zdenko a Marek WINKLER

Základní údaje

Originální název

Service Systems Through the Prism of Conceptual Modeling

Autoři

STANÍČEK, Zdenko (203 Česká republika, domácí) a Marek WINKLER (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Service Science, Services Science Global, 2010, 2164-3970

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

10201 Computer sciences, information science, bioinformatics

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14330/10:00051382

Organizační jednotka

Fakulta informatiky

Klíčová slova anglicky

service systems; conceptual modeling; semantics; value proposition; service decomposition; goal-driven

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 22. 4. 2013 08:28, Mgr. Marek Winkler

Anotace

V originále

We seek means of further improving the process of service innovation by providing conceptual framework that would uniformly model information about a service system. Since value co-creation is achieved through knowledge-based interactions, such a framework should be a connection-oriented one. We propose uniform approach to context-sensitive relationships modeling and representation, based on semantic conceptual modeling, suitable for modeling both service system interactions and information about a service system itself. Its application is illustrated on digital libraries domain. The proposed representation may be combined with goal-driven development methods to allow closer interconnection of goals and value proposition. The paper presents application of an original conceptual reference model of service system, which may provide more elaborated background for service innovation process.