2010
Service Systems Through the Prism of Conceptual Modeling
STANÍČEK, Zdenko a Marek WINKLERZákladní údaje
Originální název
Service Systems Through the Prism of Conceptual Modeling
Autoři
STANÍČEK, Zdenko (203 Česká republika, domácí) a Marek WINKLER (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Service Science, Services Science Global, 2010, 2164-3970
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Stát vydavatele
Spojené státy
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14330/10:00051382
Organizační jednotka
Fakulta informatiky
Klíčová slova anglicky
service systems; conceptual modeling; semantics; value proposition; service decomposition; goal-driven
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 22. 4. 2013 08:28, Mgr. Marek Winkler
Anotace
V originále
We seek means of further improving the process of service innovation by providing conceptual framework that would uniformly model information about a service system. Since value co-creation is achieved through knowledge-based interactions, such a framework should be a connection-oriented one. We propose uniform approach to context-sensitive relationships modeling and representation, based on semantic conceptual modeling, suitable for modeling both service system interactions and information about a service system itself. Its application is illustrated on digital libraries domain. The proposed representation may be combined with goal-driven development methods to allow closer interconnection of goals and value proposition. The paper presents application of an original conceptual reference model of service system, which may provide more elaborated background for service innovation process.