JŮVA, Vladimír and Bohumíra LAZAROVÁ. Intergenerationale Unterstützung unter Lehrern (Intergenerational support among teachers). In JANÍK, Tomáš - KNECHT, Petr. New Pathways in The Professional Development of Teachers. 1st ed. Munster: LIT Verlag, 2010, p. 67-72. ISBN 978-3-643-50153-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Intergenerationale Unterstützung unter Lehrern
Name in Czech Mezigenerační pomoc učitelů
Name (in English) Intergenerational support among teachers
Authors JŮVA, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Bohumíra LAZAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Munster, New Pathways in The Professional Development of Teachers, p. 67-72, 6 pp. 2010.
Publisher LIT Verlag
Other information
Original language German
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Austria
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14510/10:00048692
Organization unit Faculty of Sports Studies
ISBN 978-3-643-50153-0
UT WoS 000287980000009
Keywords (in Czech) kariéra učitele; učitel v pozdní fázi kariéry; mezigenerační vztahy učitelů
Keywords in English Teacher's career; teacher position; later phase in the teacher's career; intergenerational relationships among teachers; mutual aid among the generations of teachers
Tags RIV-OK, rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc., učo 1058. Changed: 21/5/2013 14:23.
Abstract
Der Beitrag fokussiert ausgewählte Aspekte der intergenerationalen Beziehungen unter den Grundschullehrer/innen. Der erste Textabschnitt fasst einige theoretische Ansätze zur Problematik der Lehrerposition in späteren Phasen deren Schulkarriere sowie zu erwarteten Aspekten deren Leistungen zugunsten der jüngeren Kollegen sowie der ganzen Schulanstalt zusammen. Der zweite Abschnitt präsentiert dann ausgewählte Daten einer Forschungserhebung, in der u.a. die Fragen nach Unterstützung älterer Lehrer und gegenseitiger Hilfe unter den Lehrergenerationen untersucht worden sind.
Abstract (in Czech)
Příspěvek přibližuje vybrané aspekty mezigenerační pomoci učitelů na základních školách. První část textu se věnuje některým teoretickým přístupům k problematice postavení učitelů v pozdní fázi kariéry ve školách a k očekávaným aspektům jejich pomoci mladším kolegům i celé školní instituci. Druhá část textu prezentuje vybraná data z výzkumného šetření, které se mj. zaměřilo na problematiku pomoci starším učitelům a na vzájemnou mezigenerační pomoc učitelů ve škole.
Abstract (in English)
The article focuses on selected aspects of intergenerational relationships among school teachers. The first text section summarizes some theoretical approaches to the problem of teacher positions in later stages of their school career, as well as aspects of their expected benefits in favor of younger colleagues and the whole school institution. The second section then presents selected data from a research survey in which others the questions about support for older teachers and mutual help have been studied under the teacher generations.
Links
GA406/08/0176, research and development projectName: Učitelé v pozdní fázi kariéry
Investor: Czech Science Foundation, Teachers in the late phase of their career
PrintDisplayed: 9/5/2024 12:33