NEUSAR, Aleš. Teaching of psychology: experience and preparation of beginning teachers at (pre)university level. In Teaching Psychology in Europe Beyond University: Sharing Good Practice - Learn From Experts! (International Conference, Bratislava, Slovakia, 15-17. April 2010). 2010. ISBN 978-80-223-2805-0.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Teaching of psychology: experience and preparation of beginning teachers at (pre)university level
Název česky Výuka psychologie: zkušenosti a příprava začínajících učitelů (před)univerzitní úrovni
Autoři NEUSAR, Aleš.
Vydání Teaching Psychology in Europe Beyond University: Sharing Good Practice - Learn From Experts! (International Conference, Bratislava, Slovakia, 15-17. April 2010), 2010.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 978-80-223-2805-0
Klíčová slova česky výuka psychologie; začínající učitel; zkušenosti; příprava
Klíčová slova anglicky teaching of psychology; beginning teacher; experience; preparation
Změnil Změnil: Mgr. Aleš Neusar, učo 195480. Změněno: 7. 12. 2010 09:15.
Anotace
The amount of preparation for teaching psychology is not the same for teachers at pre-university level and university level. This exploratory study focuses on the experience of beginning university teachers (both students and faculty members) with their preparation for teaching and comparison is made between their preparation and pre-university level teacher preparation. Data were collected by online questionnaires (in summer 2009 and beginning of 2010) in several European countries, all under the auspices of EUROPLAT - European Network for Psychology Learning & Teaching. Most of the respondents were PhD students. Teaching is usually not compulsory for them, but it is very common that they do at least some teaching. Results show that majority of beginning teachers in our sample do not receive enough training or support for carrying out their teaching responsibilities which is often the opposite to the situation of teachers at pre-university level.
Anotace česky
Množství a kvalita přípravy učitelů psychologie není stejná na univerzitní úrovni a nižších stupních vzdělávání. Explorační studie se zaměřuje na zkušenosti začínajících univerzitních učitelů psychologie s jejich přípravou na výuku. Tato zkušenost je porovnána s přípravou učitelů na nižších stupních vzdělávání. Data byla získána v několika evropských zemích pod záštitou Europlat - European Network for Psychology Learning & Teaching. Většina respondentů byla PhD studenty. Učení pro ně nebylo obvykle povinné, ale bylo běžné, že učili. Výsledky ukazují, že většina učitelů v našem vzorku nedostala dostatečný trénink a podporu pro výuku.
Návaznosti
MSM0021622406, záměrNázev: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
VytisknoutZobrazeno: 7. 5. 2024 18:20