HORKÁ, Hana. The Value Aspects in Undergraduate Teacher Training. In Janík, T.; Knecht, P. (Hg./Eds.) New Pathways in the Professional Development of Teachers. MUNSTER: LIT VERLAG, 2010, p. 320-325. ISBN 978-3-643-50153-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The Value Aspects in Undergraduate Teacher Training
Name in Czech Hodnotové zřetele v přípravném vzdělávání učitelů
Authors HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition MUNSTER, Janík, T.; Knecht, P. (Hg./Eds.) New Pathways in the Professional Development of Teachers, p. 320-325, 6 pp. 2010.
Publisher LIT VERLAG
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00044265
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-3-643-50153-0
UT WoS 000287980000048
Keywords (in Czech) hodnotová výchova; přípravné učitelské vzdělávání; kompetence hodnotová – životně – orientační; hodnotová dimenze vzdělávání; hodnotové kurikulum; afektivní doména
Keywords in English values education; undergraduate teacher training; the value-life-orientation competence; the value dimension of education; values curriculum; affective domain
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 27/3/2015 16:30.
Abstract
The paper deals with the most important changes in the conception of undergraduate primary teacher training at the Faculty of Education Masaryk University, which were introduced in the association with the complex transformational tendencies in the Czech school system. With regard to the emphasised axiological dimension of education we analyse the so-called minimum values curriculum, we focus on value competence of a teacher and the possibilities of its development. The author describes teacher training which is aimed at the competence to specify the value aspects of the school curriculum, to motivate appropriately and functionally combine the affective and cognitive goals.
Abstract (in Czech)
Příspěvek uvádí nejdůležitější změny v pojetí pregraduální přípravy učitelů 1. stupně na PdF MU, které proběhly v souvislosti s komplexními transformačními tendencemi v českém školství. S ohledem na zvýrazněnou axiologickou dimenzi vzdělávání analyzuje o tzv. minimální hodnotové kurikulum a pojednává o hodnotové kompetenci učitele a možnostech jejího utváření. Autorka popisuje přípravu učitelů, která směřuje ke způsobilosti konkretizovat hodnotové zřetele školního kurikula, vhodně motivovat a funkčně propojovat cíle afektivní s kognitivními.
PrintDisplayed: 10/6/2024 22:43