J 2010

Komparace přístupů k inkluzivnímu vzdělávání v ČR, Německu a v Anglii (Wales)

VÍTKOVÁ, Marie

Basic information

Original name

Komparace přístupů k inkluzivnímu vzdělávání v ČR, Německu a v Anglii (Wales)

Name in Czech

Komparace přístupů k inkluzivnímu vzdělávání v ČR, Německu a v Anglii (Wales)

Name (in English)

Comparison of approaches to inclusive education in the Czech Republic, Germany and England (Wales)

Edition

Komenský, odborný časopis pro učitele základní školy, Brno, PdF MU, 2010, 0323-0449

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

komparace inkluze vzdělávání národní akční plán výzkumný záměr legislativa

Keywords in English

Comparison of inclusion National Action Plan for Education Research Plan Legislation
Změněno: 8/7/2010 10:27, prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Abstract

V originále

Článek analyzuje přístupy k inkluzivnímu vzdělávání v České republice, Německu a Anglii (Wales). Charakterizuje inkluzivní vzdělávání v našich podmínkách a poukazuje na přípravné fáze tohoto procesu v návrhu Národního akčního plánu vzdělávání, který předložilo v lednu 2010 MŠMT ČR vládě ČR k projednání. Dále článek pojednává o změně postavení učitelů a speciálních pedagogů v inkluzivní škole. Přibližuje Výzkumný záměr (MSM0021622443). Na závěr je charakterizován současný stav inkluzivního vzdělávání v Německu a Anglii.

In English

This paper analyzes approaches to inclusive education in the Czech Republic, Germany and England (Wales). Characterizes inclusive education in our country, and refers to the preparatory phase of this process in the draft National Action Plan for Education, who presented in January 2010 the Ministry of Education to the Government for consideration. The article also discusses the change of status of teachers and special educators in inclusive education. It outlines the research plan (MSM0021622443). Finally, it characterized the current state of inclusive education in Germany and England.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education