J 2010

Mylné představy žáků II. stupně základních škol: Možnost jejich zkoumání na příkladě tématu Ptáci

KUBIATKO, Milan, Ivana VACULOVÁ a Eva PECUŠOVÁ

Základní údaje

Originální název

Mylné představy žáků II. stupně základních škol: Možnost jejich zkoumání na příkladě tématu Ptáci

Název anglicky

Basic Pupils´ Wrong ideas: The possibility of their investigation on the example of the thematic ares Birds

Autoři

KUBIATKO, Milan (703 Slovensko, garant, domácí), Ivana VACULOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Eva PECUŠOVÁ (703 Slovensko)

Vydání

Pedagogická orientace, 2010, 1211-4669

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/10:00044306

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

dotazník; mylné představy; ptáci; žáci

Klíčová slova anglicky

questionnaire; wrong ideas; birds; pupils

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 8. 3. 2013 11:09, PaedDr. Milan Kubiatko, PhD.

Anotace

V originále

Mylné představy žáků různého věku o zvířatech byly prezentovány v mnoha výzkumných studiích. Předkládaná studie je zaměřena na zjišťování mylných představ žáků 2. stupně základních škol. Věk žáků byl v rozmezí 10 až 16 let. Výzkumný nástroj se skládal z 30 uzavřených a také otevřených otázek, jedna byla grafická. Do analýz bylo zahrnuto 719 vyplněných dotazníků ze 7 slovenských základních škol. Položky testové části dotazníku byly rozděleny do 5 kategorií dle jejich charakteru, konkrétně: 1. Identifikace ptáků; 2. Rozmnožování ptáků; 3. Potrava ptáků; 4. Ptačí smysly; 5. Migrace ptáků. Studie je zaměřena na zjištění rozdílu ve výsledcích mezi žáky různého věku. Celkově bylo zjištěno značné množství mylných představ u všech věkových skupin a ve všech kategoriích.

Anglicky

Wrong ideas of pupils about animals have been the focus on many research papers. This study concentrates on investigating of basic school pupils wrong ideas. The age of the pupils was from 10 to 16. The research tool included 30 open-ended and multiple choice questions, one question was pictorial. The total number of 719 questionnaires from 7 Slovakian basic schools was included in the analyses. The items were divided into five categories, namely: 1. Identification of birds; 2. Reproduction of birds; 3. Food of birds; 4. Birds senses; 5. Migration of birds. The study is focused on finding differences in results of pupils in different age groups. The large amount of wrong ideas was found in all age groups and categories.