J 2009

Implementace geoinformačních technologií do výuky zeměpisu na základních školách

MRÁZKOVÁ, Kateřina a Milan KUBIATKO

Základní údaje

Originální název

Implementace geoinformačních technologií do výuky zeměpisu na základních školách

Název anglicky

Implementation of geoinformation technologies into geography teaching at basic schools

Autoři

MRÁZKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí) a Milan KUBIATKO (703 Slovensko, domácí)

Vydání

E-Pedagogium, 2009, 1213-7758

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/09:00044310

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

geoinformační technologie; informační a komunikační technologie; metoda dotazníku; výuka zeměpisu

Klíčová slova anglicky

geography teaching; geoinformation technologies; information and communication technologies; questionnaire method

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 8. 3. 2013 10:05, PaedDr. Milan Kubiatko, PhD.

Anotace

V originále

Informační a komunikační technologie (ICT) zažívají v současné době nebývalý rozvoj a zasahují do všech sfér lidské společnosti. Součástí informačních a komunikačních technologií jsou také geotechnologie, které se zavádějí především do výuky zeměpisu. Příspěvek představuje výsledky prvního výzkumu, zaměřeného na využívání geoinformačních technologií ve výuce zeměpisu na základních školách a nižších stupních gymnázií Jihomoravského kraje. Výzkum byl zaměřen na zjištění rozdílů ve využívání geotechnologií mezi muži a ženami a mezi učiteli začátečníky a učiteli experty. Jako výzkumný nástroj byl použit autory zkonstruovaný dotazník, obsahující 12 položek. Jak učitelé, tak učitelky a stejně tak i učitelé začátečníci a učitelé experti využívají geoinformační technologie přibližně na stejné úrovni.

Anglicky

Information and communication technologies (ICT) are developing in present days. They influence every part of the human society. Geoinformation technologies as part of information and communication technologies are implemented especially into geography teaching. The contribution presents results of the first research that is focused on using of geoinformation technologies in geography teaching at basic schools and lower grades of gymnaziums in the South Moravian Region. The research was dealing with questions whether there are any differences in using geotechnologies between women and men teachers and between novice and expert teachers. A 12-item questionnaire,which was made by the authors, was used within the research. As well as men teachers as women teachers, all of them use geoinformation technologies equally. The same results have been found between novice and expert teachers.