KRÁTKÁ, Jana. Formování mediálních kompetencí u dítěte a mladého diváka prostřednictvím recepce (Forming of the media competences of children and youth through media reception). In Sborník referátů z pracovního semináře, který se konal dne 15. května 2010 na PdF MU v Brně. 1. vyd. Brno: PdF MU, 2010, p. 45-53. ISBN 978-80-210-5246-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Formování mediálních kompetencí u dítěte a mladého diváka prostřednictvím recepce
Name (in English) Forming of the media competences of children and youth through media reception
Authors KRÁTKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Sborník referátů z pracovního semináře, který se konal dne 15. května 2010 na PdF MU v Brně, p. 45-53, 9 pp. 2010.
Publisher PdF MU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00044324
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5246-8
Keywords (in Czech) mediální kompetence; divák; předškolní věk; adolescent
Keywords in English media competences; viewer; preschool age; adolescent
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jana Krátká, Ph.D., učo 42028. Changed: 31/1/2011 14:10.
Abstract
Příspěvek se zabývá problematikou utváření mediálních kompetencí u dětí a mládeže se zaměřením především na oblast recepce audiovizuálních programů. Děti v předškolním a mladším školním věku rádi sledují speciální pořady, které jsou pro ně určeny. Přibližně od 9 let jednoznačně upřednostňují pořady pro dospělé, z nichž se učí, jak se chovat v sociálních vztazích. Výrazněji je mediální kompetence formována v adolescenci, kdy si mladí lidé utvářejí svůj vlastní mediální styl.
Abstract (in English)
This paper sums up the problems of forming the media competences of children and youth. It's focused all over the area of audiovisual-program-reception. Whilst preschool age and young children like watching special programs for children, the children from 9 years old prefer programs for adults, because they can learn from those programs how to act in social relationships. The media competences are expressively formed in adolescence, when young people form their own media style.
PrintDisplayed: 28/5/2024 19:40