KRÁTKÁ, Jana. Zkušenostní učení prostřednictvím identifikace s fikčními postavami filmů a seriálů (Experiential Learning through Identification with Film and TV series Fictional Characters). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 193 pp. Spisy Pedagogické Fakulty MU svazek číslo 137. ISBN 978-80-210-5249-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zkušenostní učení prostřednictvím identifikace s fikčními postavami filmů a seriálů
Name (in English) Experiential Learning through Identification with Film and TV series Fictional Characters
Authors KRÁTKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, 193 pp. Spisy Pedagogické Fakulty MU svazek číslo 137, 2010.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00048730
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5249-9
Keywords (in Czech) zkušenostní učení; informální učení; celoživotní učení; open education; divák; fanoušek; fikční postava; identifikace; sebereflexe
Keywords in English experiential learning; informal learning; lifelong learning; open education; viewer; fan; fictional character; identification; self-reflection
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jana Krátká, Ph.D., učo 42028. Changed: 7/1/2011 15:25.
Abstract
Publikace představuje zkušenosti s výzkumem v oblasti informálního zkušenostního učení prostřednictvím fikčních postav a jejich příběhů. Kvantitativní část práce přináší výsledky výzkumu, realizovaného mezi více než 2000 respondenty z Česko-Slovenské filmové databáze. Na základě získaných dat byl popsán vztah mezi vlastnostmi fikčních postav a vlastnostmi diváka, který se s nimi ztotožňuje. V případových studiích, zaměřených na diváky čtyř populárních televizních seriálů, byl analyzován průběh procesu identifikace s fikční postavou. Z těchto zjištění je zřejmé, že se proces zkušenostního učení bezprostředně váže na proces identifikace s postavou, jehož součástí je proces sebereflexe.
Abstract (in English)
This publication presents experiences with a research in the field of informal experiential learning through fictional characters and their stories. The quantitative booksection brings research results based on a survey being realised among more than 2000 respondents from Czech-Slovak Film Database. Upon the research results were described the relations between characteristics of fictional characters and characteristics of the viewer. In the case studies, focused on viewers of four popular television series, was analyzed the process of identification with a fictional character. From these findings is obvious, that the process of experiential learning is connected with the process of identification with fictional character, including process of self-reflection.
Links
GP406/08/P176, research and development projectName: Vzory pohyblivého obrazu: recepce filmu a audiovizuální kultury u současné české mládeže
Investor: Czech Science Foundation, Patterns of Moving Images: Film and Audiovisual Reception Among Contemporary Czech Young People
PrintDisplayed: 26/4/2024 14:41