C 2010

Environmental Education as an Instrument for Health Promotion

HORKÁ, Hana

Základní údaje

Originální název

Environmental Education as an Instrument for Health Promotion

Název česky

Environmentální výchova jako nástroj k podpoře zdraví

Autoři

HORKÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

První. Krakow, Szerlag, A. (Ed.) Health in pedagogical discourses and school practices. Selected Perspectives. od s. 83-92, 10 s. 2010

Nakladatel

Oficina Wydawnicza "Impuls"

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/10:00044565

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-83-7587-418-1

Klíčová slova česky

zdraví; zdravý životní styl; kvalita života; podpora zdraví; péče o životní prostředí; rámcový vzdělávací program; environmentální výchova; výchova ke zdraví; kompetence; průřezové téma

Klíčová slova anglicky

health; healthy life style; quality of life; health promotion; protection of the environment; attitudes; the Framework Educational Programme; environmental education; health education; competence; cross curricular theme

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 8. 2013 09:29, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Anotace

V originále

The author points at the instrumental function of environmental education in creating and enhancing the qualities promoting health. The starting point is that being a cultural promoter of health and the environment is a basic competence of a person, associated with the orientation in the existing mutually causal, spontaneously applied relationships in the environment, which influences the quality of environmental and thus also health preservation. Based on this function a person is able to evaluate, consider the risks and advantages and act accordingly, and also accept responsibility for the consequences of ones conduct as regards the environment. Based on the theoretical assumptions, own educational and research activities preliminary results of investigations are presented, which can contribute to the transformation of the undergraduate primary teacher training curriculum.

Česky

Autorka poukazuje na instrumentální funkci environmentální výchovy při utváření kompetence k podpoře zdraví. Vychází z toho, že být kulturním ochráncem zdraví a životního prostředí představuje základní kompetenci/způsobilost jedince. Kompetence souvisí s orientací v existujících vzájemně příčinných, spontánně se uplatňujících vztazích v životním prostředí, která ovlivňuje kvalitu péče o něj a potažmo o zdraví. Na jejím základě dokáže jedinec hodnotit, zvažovat rizika a přínosy a podle toho jednat, a též přijímat odpovědnost za důsledky svého chování ve vztahu k prostředí. Na základě teoretických východisek, vlastní edukační a vědeckovýzkumné činnosti jsou uvedeny dílčí výsledky výzkumných šetření, jimiž lze přispět k proměně kurikula pregraduální přípravy učitelů základní školy.

Návaznosti

MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století