2010
New and old tasks of ergonomics at basic school
KACHLÍK, Petr a Marie HAVELKOVÁZákladní údaje
Originální název
New and old tasks of ergonomics at basic school
Název česky
Staronové úkoly ergonomie na základní škole
Autoři
KACHLÍK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Marie HAVELKOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, Řehulka, E. (ed.). SCHOOL AND HEALTH 21 Health Education: Contexts and Inspiration, od s. 317-332, 16 s. 2010
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
30209 Paediatrics
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/10:00044698
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-5259-8
Klíčová slova česky
cvičení; dotazník; páteř; pohyb; prevence; škola; učitel; vada; záda; žák
Klíčová slova anglicky
exercise; questionnaire; spinal column; motion; prevention; school; teacher; defect; back; pupil
Změněno: 8. 4. 2011 21:39, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
V originále
Child growth and development need suitable types and dosing of movement activities. Risk of insuffi cient movement activities (immobilization) belongs to significant risks of school attendance, besides infections and overloading. In the city of Brno 50 pedagogues have been inquired by means of anonymous questionnaires in 10 basic schools. Questions were focused on defects of the movement system with emphasising disorders of back (the incidence, diagnostics, prevention). In classrooms of one-fi fth of the teachers there are children with orthopaedic disorders of back. Just parents should bring their children to regular and various movement activities, encourage them in proper life habits, motivate them by joy of movement; the school should use short exercise during lessons, motivation to movement in breaks, in interest groups and in out-of-school activities, reduced performance evaluations in physical training lessons and care of proper body posture.
Česky
Růst a vývoj dítěte s sebou přinášejí nutnost vhodného typu a dávkování pohybové aktivity. K hlavním rizikům školní docházky patří mimo infekcí a přetěžování též riziko nedostatku pohybu (imobilizace). Byla realizována sonda na 10 brněnských základních školách, kdy bylo pomocí anonymního dotazníku osloveno 50 pedagogů. Otázky byly zaměřeny na vady pohybového systému s důrazem na problémy se zády (výskyt, typy, diagnostika, prevence). Pětina učitelů má ve svých třídách děti s ortopedickými vadami zad. Úkolem rodičů by mělo být vedení dítěte k pravidelným a pestrým pohybovým aktivitám, podpora správných životních návyků a radosti z pohybu, k úloze školy patří vhodné využívání tělovýchovných chvilek ve výuce, motivace k pohybu o přestávkách, v kroužcích, na mimoškolních akcích, omezení výkonového hodnocení v tělesné výchově, podpora správného držení těla.
Návaznosti
MSM0021622421, záměr |
|