D 2010

New and old tasks of ergonomics at basic school

KACHLÍK, Petr a Marie HAVELKOVÁ

Základní údaje

Originální název

New and old tasks of ergonomics at basic school

Název česky

Staronové úkoly ergonomie na základní škole

Autoři

KACHLÍK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Marie HAVELKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Řehulka, E. (ed.). SCHOOL AND HEALTH 21 Health Education: Contexts and Inspiration, od s. 317-332, 16 s. 2010

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

30209 Paediatrics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/10:00044698

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-5259-8

Klíčová slova česky

cvičení; dotazník; páteř; pohyb; prevence; škola; učitel; vada; záda; žák

Klíčová slova anglicky

exercise; questionnaire; spinal column; motion; prevention; school; teacher; defect; back; pupil
Změněno: 8. 4. 2011 21:39, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Anotace

V originále

Child growth and development need suitable types and dosing of movement activities. Risk of insuffi cient movement activities (immobilization) belongs to significant risks of school attendance, besides infections and overloading. In the city of Brno 50 pedagogues have been inquired by means of anonymous questionnaires in 10 basic schools. Questions were focused on defects of the movement system with emphasising disorders of back (the incidence, diagnostics, prevention). In classrooms of one-fi fth of the teachers there are children with orthopaedic disorders of back. Just parents should bring their children to regular and various movement activities, encourage them in proper life habits, motivate them by joy of movement; the school should use short exercise during lessons, motivation to movement in breaks, in interest groups and in out-of-school activities, reduced performance evaluations in physical training lessons and care of proper body posture.

Česky

Růst a vývoj dítěte s sebou přinášejí nutnost vhodného typu a dávkování pohybové aktivity. K hlavním rizikům školní docházky patří mimo infekcí a přetěžování též riziko nedostatku pohybu (imobilizace). Byla realizována sonda na 10 brněnských základních školách, kdy bylo pomocí anonymního dotazníku osloveno 50 pedagogů. Otázky byly zaměřeny na vady pohybového systému s důrazem na problémy se zády (výskyt, typy, diagnostika, prevence). Pětina učitelů má ve svých třídách děti s ortopedickými vadami zad. Úkolem rodičů by mělo být vedení dítěte k pravidelným a pestrým pohybovým aktivitám, podpora správných životních návyků a radosti z pohybu, k úloze školy patří vhodné využívání tělovýchovných chvilek ve výuce, motivace k pohybu o přestávkách, v kroužcích, na mimoškolních akcích, omezení výkonového hodnocení v tělesné výchově, podpora správného držení těla.

Návaznosti

MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století