J 2010

Čas, vzpomínky a řečnické figury v rozhovoru

ŠVAŘÍČEK, Roman

Základní údaje

Originální název

Čas, vzpomínky a řečnické figury v rozhovoru

Název anglicky

Time, Memories and Figures of Speech in Interviews

Autoři

ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2010, 1803-7437

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/10:00048822

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

rozhovor; figury ve výpovědi mluvčího; kvalitativní výzkum; metodologie kvalitativního výzkumu

Klíčová slova anglicky

interview; figures in narrator`s talk; qualitative research; methodology of qualitative research

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 31. 1. 2012 21:26, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek představuje teoretickou studii řečnických figur používaných mluvčími v kvalitativním, hloubkovém rozhovoru. Cílem textu je zaprvé prozkoumat, jaké postupy a figury ve vyprávění používají mluvčí, a zadruhé ukázat, jak je možné s těmito figurami dále pracovat v odborném textu či článku. Jak jsou prezentovány vzpomínky vypravěčem a jak mohou být následně využity badatelem v textu, jsou dvě hlavní otázky, kterým se článek věnuje. Ve studii je na vlastním empirickém materiálu podrobně popsáno celkem čtrnáct řečnických figur. V závěru autor ukazuje, které řečnické figury mohou zvýšit důvěryhodnost kvalitativní výzkumné zprávy.

Anglicky

This contribution is a theoretical study of the figures of speech used by speakers during qualitative in-depth interviews. The aim of the text is, first, to explore the procedures and figures speakers use when narrating and, second, how such figures can be developed later in a specialist text or article. How memories are presented by the narrator and how it can be used by the researcher in a text, is the two main questions this article is about. Using the author`s own empirical material, fourteen figures ofspeech are described in detail, showing which figures may enhance the credibility of a high quality research report.

Návaznosti

GA406/09/0752, projekt VaV
Název: Komunikace ve školní třídě
Investor: Grantová agentura ČR, Komunikace ve školní třídě