Soukromá řeč a typ aktivity u dětí předškolního věku
KYJONKOVÁ, Hana and Lenka LACINOVÁ. Soukromá řeč a typ aktivity u dětí předškolního věku (Private speech and activity type in preschool children). Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi. 2010, vol. 54, No 4, p. 342 - 356. ISSN 0009-062X. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Soukromá řeč a typ aktivity u dětí předškolního věku |
Name (in English) | Private speech and activity type in preschool children |
Authors | KYJONKOVÁ, Hana (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Lenka LACINOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution). |
Edition | Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi, 2010, 0009-062X. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Article in a journal |
Field of Study | 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
Impact factor | Impact factor: 0.230 |
RIV identification code | RIV/00216224:14230/10:00044739 |
Organization unit | Faculty of Social Studies |
UT WoS | 000282806000002 |
Keywords (in Czech) | soukromá řeč; egocentrická řeč; předškolní děti |
Keywords in English | private speech; egocentric speech; preschool children |
Tags | Reviewed |
Changed by | Changed by: doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D., učo 6087. Changed: 26/4/2011 11:31. |
Abstract |
---|
Příspěvek se zabývá vztahem mezi typem aktivity a soukromou řečí u předškolních dětí. Dvacet dětí (čtyřletých a pětiletých) bylo pozorováno během uzavřené aktivity (skládání maňáska podle předlohy) a otevřené aktivity (volná hra s maňáskem). Bylo zjištěno, že děti užívaly více soukromé řeči během otevřené aktivity oproti aktivitě uzavřené. To je v souladu s Vygotského perspektivou, že otevřená aktivita poskytuje podpůrné prostředí pro rozvoj seberegulace. Navíc bylo zjištěno, že děti užívaly řeč během otevřené a uzavřené aktivity rozdílným způsobem. Během otevřené aktivity děti produkovaly více fantazijně-herní řeči, zatímco během uzavřené aktivity došlo k nárůstu soukromé řeči popisující vlastní aktivitu a sebeřízení. Zvážen byl význam zjištění, že uzavřená aktivita a otevřená aktivita hrají rozdílnou, ale stejně důležitou, roli v rozvoji seberegulace. |
Abstract (in English) |
---|
This study examined the relation between type of activity and private speech in preschool children. Twenty children (4- and 5-years old) were observed during closed-ended activity (construction of a puppet according to models) and open-ended activity (free play with the puppet). It was found that children used more private speech during open-ended than closed-ended activity. This is consistent with the Vygotskian perspective that open-ended activity provides a fruitful context for the development of self-regulation. Moreover, it was found that children used private speech in a different manner during open-ended and closed-ended activity. Open-ended activity was connected with higher production of fantasy play speech whereas closed-ended activity was associated with higher production of private speech describing one's own activity and self guidance. The implications of finding that closed-ended activity and open-ended activity play a different, but equally important, role in the development of self-regulation were considered. |
Links | |
---|---|
MSM0021622406, plan (intention) | Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti |
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society |
PrintDisplayed: 15/10/2024 18:50