KYJONKOVÁ, Hana and Lenka LACINOVÁ. Soukromá řeč a typ aktivity u dětí předškolního věku (Private speech and activity type in preschool children). Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi. 2010, vol. 54, No 4, p. 342 - 356. ISSN 0009-062X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Soukromá řeč a typ aktivity u dětí předškolního věku
Name (in English) Private speech and activity type in preschool children
Authors KYJONKOVÁ, Hana (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Lenka LACINOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi, 2010, 0009-062X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Impact factor Impact factor: 0.230
RIV identification code RIV/00216224:14230/10:00044739
Organization unit Faculty of Social Studies
UT WoS 000282806000002
Keywords (in Czech) soukromá řeč; egocentrická řeč; předškolní děti
Keywords in English private speech; egocentric speech; preschool children
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D., učo 6087. Changed: 26/4/2011 11:31.
Abstract
Příspěvek se zabývá vztahem mezi typem aktivity a soukromou řečí u předškolních dětí. Dvacet dětí (čtyřletých a pětiletých) bylo pozorováno během uzavřené aktivity (skládání maňáska podle předlohy) a otevřené aktivity (volná hra s maňáskem). Bylo zjištěno, že děti užívaly více soukromé řeči během otevřené aktivity oproti aktivitě uzavřené. To je v souladu s Vygotského perspektivou, že otevřená aktivita poskytuje podpůrné prostředí pro rozvoj seberegulace. Navíc bylo zjištěno, že děti užívaly řeč během otevřené a uzavřené aktivity rozdílným způsobem. Během otevřené aktivity děti produkovaly více fantazijně-herní řeči, zatímco během uzavřené aktivity došlo k nárůstu soukromé řeči popisující vlastní aktivitu a sebeřízení. Zvážen byl význam zjištění, že uzavřená aktivita a otevřená aktivita hrají rozdílnou, ale stejně důležitou, roli v rozvoji seberegulace.
Abstract (in English)
This study examined the relation between type of activity and private speech in preschool children. Twenty children (4- and 5-years old) were observed during closed-ended activity (construction of a puppet according to models) and open-ended activity (free play with the puppet). It was found that children used more private speech during open-ended than closed-ended activity. This is consistent with the Vygotskian perspective that open-ended activity provides a fruitful context for the development of self-regulation. Moreover, it was found that children used private speech in a different manner during open-ended and closed-ended activity. Open-ended activity was connected with higher production of fantasy play speech whereas closed-ended activity was associated with higher production of private speech describing one's own activity and self guidance. The implications of finding that closed-ended activity and open-ended activity play a different, but equally important, role in the development of self-regulation were considered.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 9/6/2024 01:30