2010
Soukromá řeč a typ aktivity u dětí předškolního věku
KYJONKOVÁ, Hana a Lenka LACINOVÁZákladní údaje
Originální název
Soukromá řeč a typ aktivity u dětí předškolního věku
Název anglicky
Private speech and activity type in preschool children
Autoři
KYJONKOVÁ, Hana (203 Česká republika, domácí) a Lenka LACINOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi, 2010, 0009-062X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor
Impact factor: 0.230
Kód RIV
RIV/00216224:14230/10:00044739
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000282806000002
Klíčová slova česky
soukromá řeč; egocentrická řeč; předškolní děti
Klíčová slova anglicky
private speech; egocentric speech; preschool children
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 26. 4. 2011 11:31, doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
V originále
Příspěvek se zabývá vztahem mezi typem aktivity a soukromou řečí u předškolních dětí. Dvacet dětí (čtyřletých a pětiletých) bylo pozorováno během uzavřené aktivity (skládání maňáska podle předlohy) a otevřené aktivity (volná hra s maňáskem). Bylo zjištěno, že děti užívaly více soukromé řeči během otevřené aktivity oproti aktivitě uzavřené. To je v souladu s Vygotského perspektivou, že otevřená aktivita poskytuje podpůrné prostředí pro rozvoj seberegulace. Navíc bylo zjištěno, že děti užívaly řeč během otevřené a uzavřené aktivity rozdílným způsobem. Během otevřené aktivity děti produkovaly více fantazijně-herní řeči, zatímco během uzavřené aktivity došlo k nárůstu soukromé řeči popisující vlastní aktivitu a sebeřízení. Zvážen byl význam zjištění, že uzavřená aktivita a otevřená aktivita hrají rozdílnou, ale stejně důležitou, roli v rozvoji seberegulace.
Anglicky
This study examined the relation between type of activity and private speech in preschool children. Twenty children (4- and 5-years old) were observed during closed-ended activity (construction of a puppet according to models) and open-ended activity (free play with the puppet). It was found that children used more private speech during open-ended than closed-ended activity. This is consistent with the Vygotskian perspective that open-ended activity provides a fruitful context for the development of self-regulation. Moreover, it was found that children used private speech in a different manner during open-ended and closed-ended activity. Open-ended activity was connected with higher production of fantasy play speech whereas closed-ended activity was associated with higher production of private speech describing one's own activity and self guidance. The implications of finding that closed-ended activity and open-ended activity play a different, but equally important, role in the development of self-regulation were considered.
Návaznosti
MSM0021622406, záměr |
|