2010
Inkluze v přírodě jako inspirace pro školní vzdělávání
HORKÁ, HanaZákladní údaje
Originální název
Inkluze v přírodě jako inspirace pro školní vzdělávání
Název česky
Inkluze v přírodě jako inspirace pro školní vzdělávání
Název anglicky
Inclusion in the nature as an inspiration for primary education
Autoři
HORKÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, Vítková, M.; Havel, J. (eds.) Inkluzivní vzdělávání v primární škole, od s. 56-62, 7 s. 2010
Nakladatel
Paido
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/10:00044746
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7315-199-7
Klíčová slova česky
inkluzivní vzdělávání; inkluze v přírodě; vnitřní podmínky vzdělávání; individualizace; diferenciace; charakteristika vztahu k přírodě; strategie inkluzivního vzdělávání
Klíčová slova anglicky
inclusive education; inclusion in the nature; internal conditions of education; individualisation; differentiation; characteristics of relation to the nature; strategy of inclusive education; primary education
Změněno: 11. 2. 2015 23:33, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
V originále
Autorka vychází z psychologického modelu inkluze v přírodě a hledá paralely jejich tří rovin - kognitivní (propojenosti), afektivní (starost) a behaviorální (závazek) v oblasti inkluzivního vzdělávání. Jako vodítko individualizovaného přístupu volí blízkost či vzdálenost přírodě, které se promítají při diferenciaci podmínek pro výuku. V procesu vzdělávání v oblasti Člověk a jeho svět se zaměřuje na strategie výuky, které mohou přispět ke slaďování přírodovědných témat a situací se zájmy, potřebami, zkušenostmi a zážitky dětí. Opírá se o výsledky výzkumného záměru Škola a zdraví 21 a v závěru poukazuje na průnik inkluze v přírodě a inkluzivního vzdělávání a zdůrazňuje jejich význam při překonávání lidské nadřazenosti nad přírodou paradigmatem lidské vřazenosti do přírody.
Anglicky
The author refers to the psychological model of inclusion in the nature and attempts to find parallels in three levels- cognitive (interrelations), affective (care) and behavioural (commitment) in the area of inclusive education. The closeness or the remoteness to the nature, influencing the formation of differentiated conditions for education, has been selected as an aspect of the individual approach. Educational process in the study area called Man and Human World is focused on the strategy of education, which may contribute to the reconciliation of natural topics and situations with interests, needs, experiences and adventures of children. She shores up findings of tha research proposal School and Health 21 and finally, the intersection of inclusion in the nature and inclusive education has been pointed out and their significance has been emphasized in order to overcome human superiority over the nature which is to be replaced by a paradigm of human integration into the nature.
Návaznosti
MSM0021622421, záměr |
|