2010
Pluralita zájmů na učení se a vzdělávání dospělých a jejich průnik v učící se organizaci
NOVOTNÝ, PetrZákladní údaje
Originální název
Pluralita zájmů na učení se a vzdělávání dospělých a jejich průnik v učící se organizaci
Název česky
Pluralita zájmů na učení se a vzdělávání dospělých a jejich průnik v učící se organizaci
Název anglicky
Plurality of concerns over adults learning and education: learning organization bridging the gap?
Autoři
NOVOTNÝ, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Olomouc, AEDUCA. Festival vzdělávání dospělých 2010. Sborník příspěvků z odborných konferencí. od s. 1-8, 8 s. 2010
Nakladatel
Univerzita Palackého, Institut celoživotního vzdělávání
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/10:00044770
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-244-2606-8
Klíčová slova česky
vzdělávání;učení;učení pro pracoviště;organizace;organizační učení
Klíčová slova anglicky
learning;education;workplace learning;organization;organizational learning
Štítky
Změněno: 3. 7. 2011 21:27, doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
V originále
Hlavní aktéři zainteresovaní na učení se a vzdělávání dospělých vyjadřují a realizují své zájmy ve třech rovinách. To představuje nejméně tři rozdílné perspektivy: individuální; perspektivu organizace/podniku; a perspektivu veřejnou čili širší společenský zájem. Na těchto úrovních lze zájmy analyzovat a vzájemně porovnávat. Ne vždy se pociťované zájmy všech stran shodují, a může tak docházet ke střetům. Základem střetu je obvykle nevyrovnanost (nejen ekonomických) investic a přínosů pro některou stranu. Příspěvek analyzuje tyto potenciální střety a hledá také perspektivy, které umožňují rozdílné zájmy slaďovat. Z těchto "smírných" perspektiv se příspěvek soustředí na organizační učení. Diskurz o organizačním učení ukazuje, že nejde zdaleka jen o to, že se v organizaci lidé učí a vzdělávají, ale také o to, že v organizaci vznikají nové znalosti nebo úhly pohledů, které jsou schopny ovlivňovat chování organizace a umožnit organizaci rozmanitými způsoby si osvojovat cesty ke zvládání potřeby změny.
Anglicky
The main actors interested in learning and adult education express and realize their interests at three levels. This represents at least three different perspectives: the individual, the prospect of the organization / company, and a broader perspective of public or social interest. At these levels one can analyze the interests and compare them. The perceived interests of all parties may be in conflict. Underlying this conflict is the imbalance of investment and benefit for either party. The paper analyzes these potential conflicts and look for perspectives that allow different interests align. Thereafter, the contribution focuses on organizational learning. Discourse on organizational learning shows that it is not just that people learn in the organization, but also the fact that the organization creates new knowledge or viewpoints that are able to influence organizational behavior and enable the organization to embrace a variety of ways to manage change.
Návaznosti
GAP407/10/1197, projekt VaV |
|