2010
Fenomén času v učení se cizím jazykům
NAJVAR, Petr a Světlana HANUŠOVÁZákladní údaje
Originální název
Fenomén času v učení se cizím jazykům
Název anglicky
Time in Learning Foreign Languages
Autoři
NAJVAR, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Světlana HANUŠOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2010, 1803-7437
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/10:00044806
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
výuka angličtiny; raná výuka cizích jazyků; primární škola
Klíčová slova anglicky
teaching English as a foreign language; early foreign language instruction; primary school
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 13. 9. 2014 07:15, doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
V originále
Argumenty pro ranou výuku cizích jazyků se často opírají o fenomén času. Výsledky některých výzkumů naznačují, že v lidském životě existuje časové okno, ve kterém je nutné či vhodné začít se učit cizí jazyky, a že po jeho uzavření se možnost naučit se velmi dobře cizímu jazyku omezuje. V pozadí jiných názorů stojí dojem, že dospělí na učení se cizím jazykům nemají dostatek času, a proto je vhodné učit se cizí jazyky v době, kdy mají děti času nazbyt. Důsledkem těchto pohledů je názor, že čím více času člověk v životě strávil učením se cizímu jazyku, tím lépe tento cizí jazyk umí; jinými slovy, čím dříve se cizí jazyk začne učit, tím lépe jej v určitém čase v životě bude umět. Empirický výzkum však ukazuje, že problém, jenž leží v pozadí tohoto vztahu, je komplexnější, a že je třeba přihlédnout k povaze procesů osvojování a učení, k prostředí, k cílům a motivaci, a dalším faktorům.
Anglicky
Time is often seen as an important factor in teaching English as a foreign language. In lay discussions the starting age is too often pinpointed as the decisive factor. Some classic experiments show that there might be a time window after the closure of which it is well-nigh impossible to acquire a language. Some other arguments include the fact that adults cannot dedicate much time to learning a language and therefore the free time that some children have too much of might be used. These arguments implicitly build on an assumption that the more time one spends learning a language, the better user of the language one is. However, empirical research shows that the issues behind language learning are more complex than that and that it is essential to take into account many other factors like the nature of the processes of learning and acquisition, the environment in which learning takes place, and the motivation.
Návaznosti
LC06046, projekt VaV |
|