J 2010

Fenomén času v učení se cizím jazykům

NAJVAR, Petr a Světlana HANUŠOVÁ

Základní údaje

Originální název

Fenomén času v učení se cizím jazykům

Název anglicky

Time in Learning Foreign Languages

Autoři

NAJVAR, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Světlana HANUŠOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2010, 1803-7437

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/10:00044806

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

výuka angličtiny; raná výuka cizích jazyků; primární škola

Klíčová slova anglicky

teaching English as a foreign language; early foreign language instruction; primary school

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 13. 9. 2014 07:15, doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.

Anotace

V originále

Argumenty pro ranou výuku cizích jazyků se často opírají o fenomén času. Výsledky některých výzkumů naznačují, že v lidském životě existuje časové okno, ve kterém je nutné či vhodné začít se učit cizí jazyky, a že po jeho uzavření se možnost naučit se velmi dobře cizímu jazyku omezuje. V pozadí jiných názorů stojí dojem, že dospělí na učení se cizím jazykům nemají dostatek času, a proto je vhodné učit se cizí jazyky v době, kdy mají děti času nazbyt. Důsledkem těchto pohledů je názor, že čím více času člověk v životě strávil učením se cizímu jazyku, tím lépe tento cizí jazyk umí; jinými slovy, čím dříve se cizí jazyk začne učit, tím lépe jej v určitém čase v životě bude umět. Empirický výzkum však ukazuje, že problém, jenž leží v pozadí tohoto vztahu, je komplexnější, a že je třeba přihlédnout k povaze procesů osvojování a učení, k prostředí, k cílům a motivaci, a dalším faktorům.

Anglicky

Time is often seen as an important factor in teaching English as a foreign language. In lay discussions the starting age is too often pinpointed as the decisive factor. Some classic experiments show that there might be a time window after the closure of which it is well-nigh impossible to acquire a language. Some other arguments include the fact that adults cannot dedicate much time to learning a language and therefore the free time that some children have too much of might be used. These arguments implicitly build on an assumption that the more time one spends learning a language, the better user of the language one is. However, empirical research shows that the issues behind language learning are more complex than that and that it is essential to take into account many other factors like the nature of the processes of learning and acquisition, the environment in which learning takes place, and the motivation.

Návaznosti

LC06046, projekt VaV
Název: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání