2010
Žáci, učitelé a diabetes mellitus juvenilis
HAVELKOVÁ, Marie, Petr KACHLÍK, Pavel MENŠÍK a Tatiana KIMÁKOVÁZákladní údaje
Originální název
Žáci, učitelé a diabetes mellitus juvenilis
Název česky
Žáci, učitelé a diabetes mellitus juvenilis
Název anglicky
Pupils, teachers and diabetes mellitus iuvenilis
Autoři
HAVELKOVÁ, Marie (203 Česká republika), Petr KACHLÍK (203 Česká republika, garant), Pavel MENŠÍK (203 Česká republika) a Tatiana KIMÁKOVÁ (703 Slovensko)
Vydání
1. vyd. Košice, BÉREŠOVÁ, A., ŠRAMKA, M. (Eds.) Zborník príspevkov V. vedecko-odbornej konferencie s medzinárodnou účasťou „Globalizácia a kvalita života a zdravia" od s. 57-64, 419 s. 2010
Nakladatel
EQUILIBRIA
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
30209 Paediatrics
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/10:00044828
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-89284-66-5
Klíčová slova česky
Diabetes I. typu; učitelé; žáci; prostředí základní školy; zdravotní potíže; první pomoc
Klíčová slova anglicky
Diabetes type I; teachers; students; elementary school; health problems; first aid
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 21. 9. 2010 13:22, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
V originále
Příspěvek se zabývá úlohou, kterou by měla mít škola při podpoře zdraví žáků trpících chorobou diabetes mellitus juivenilis (diabetes I. typu).Výskyt této choroby v populaci vyspělých zemí neustále narůstá. Proto je velmi pravděpodobné, že se učitelé i žáci našich základních škol budou ve svých třídách mnohem častěji setkávat se spolužákem-diabetikem. I dobře léčený a kompenzovaný pacient s diabetem je ohrožen řadou vážných zdravotních komplikací, nevhodně léčený a dekompenzovaný pak dopady akutního metabolického rozvratu, kdy hrozí i úmrtí. Pokud se u diabetika vyvine náhlá komplikace, pak jeho život často závisí na okamžité pomoci lidí z jeho okolí. K získání alespoň rámcové představy o informovanosti dětí a učitelů základních škol o cukrovce, jejích projevech a pomoci v případě nouze byla provedena pilotní sonda formou dotazníkového šetření na 2 základních školách mimo Brno. Rovněž byla sestavena metodická příručka, která by měla posloužit jednak pedagogům vyučujícím žáky nemocné diabetem a jednak i budoucím učitelům v pregraduální výuce na pedagogické fakultě.
Anglicky
The paper deals with the role should have a school in promoting the health of pupils who suffers from diabetes mellitus juivenilis (diabetes type I). The incidence of this disease in developed countries continues to grow. It is therefore very likely that both teachers and pupils of our basic schools will be in their classes much more often with his fellow student-diabetic. Even well-compensated and treated the patient with diabetes is at risk number of serious health complications, inappropriate treatment and the effects of acute uncompensated metabolic disruption, the risk of death. Provided diabetic patients with acute complications develop, then his life often depends on immediate help from people around. To obtain at least the framework concepts awareness about children and school teachers about diabetes, its manifestations and to help in an emergency was made by the pilot probe questionnaire at 2 elementary schools outside of Brno. It also was the methodological guide, which should serve both educators mentor students and both diabetes patients and prospective teachers in undergraduate teaching at the Faculty of Education.
Návaznosti
MSM0021622443, záměr |
|