HAVELKOVÁ, Marie, Petr KACHLÍK, Pavel MENŠÍK and Tatiana KIMÁKOVÁ. Žáci, učitelé a diabetes mellitus juvenilis (Pupils, teachers and diabetes mellitus iuvenilis). In BÉREŠOVÁ, A., ŠRAMKA, M. (Eds.) Zborník príspevkov V. vedecko-odbornej konferencie s medzinárodnou účasťou „Globalizácia a kvalita života a zdravia". 1st ed. Košice: EQUILIBRIA, 2010, p. 57-64, 419 pp. ISBN 978-80-89284-66-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Žáci, učitelé a diabetes mellitus juvenilis
Name in Czech Žáci, učitelé a diabetes mellitus juvenilis
Name (in English) Pupils, teachers and diabetes mellitus iuvenilis
Authors HAVELKOVÁ, Marie (203 Czech Republic), Petr KACHLÍK (203 Czech Republic, guarantor), Pavel MENŠÍK (203 Czech Republic) and Tatiana KIMÁKOVÁ (703 Slovakia).
Edition 1. vyd. Košice, BÉREŠOVÁ, A., ŠRAMKA, M. (Eds.) Zborník príspevkov V. vedecko-odbornej konferencie s medzinárodnou účasťou „Globalizácia a kvalita života a zdravia" p. 57-64, 419 pp. 2010.
Publisher EQUILIBRIA
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 30209 Paediatrics
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00044828
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-89284-66-5
Keywords (in Czech) Diabetes I. typu; učitelé; žáci; prostředí základní školy; zdravotní potíže; první pomoc
Keywords in English Diabetes type I; teachers; students; elementary school; health problems; first aid
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 21/9/2010 13:22.
Abstract
Příspěvek se zabývá úlohou, kterou by měla mít škola při podpoře zdraví žáků trpících chorobou diabetes mellitus juivenilis (diabetes I. typu).Výskyt této choroby v populaci vyspělých zemí neustále narůstá. Proto je velmi pravděpodobné, že se učitelé i žáci našich základních škol budou ve svých třídách mnohem častěji setkávat se spolužákem-diabetikem. I dobře léčený a kompenzovaný pacient s diabetem je ohrožen řadou vážných zdravotních komplikací, nevhodně léčený a dekompenzovaný pak dopady akutního metabolického rozvratu, kdy hrozí i úmrtí. Pokud se u diabetika vyvine náhlá komplikace, pak jeho život často závisí na okamžité pomoci lidí z jeho okolí. K získání alespoň rámcové představy o informovanosti dětí a učitelů základních škol o cukrovce, jejích projevech a pomoci v případě nouze byla provedena pilotní sonda formou dotazníkového šetření na 2 základních školách mimo Brno. Rovněž byla sestavena metodická příručka, která by měla posloužit jednak pedagogům vyučujícím žáky nemocné diabetem a jednak i budoucím učitelům v pregraduální výuce na pedagogické fakultě.
Abstract (in English)
The paper deals with the role should have a school in promoting the health of pupils who suffers from diabetes mellitus juivenilis (diabetes type I). The incidence of this disease in developed countries continues to grow. It is therefore very likely that both teachers and pupils of our basic schools will be in their classes much more often with his fellow student-diabetic. Even well-compensated and treated the patient with diabetes is at risk number of serious health complications, inappropriate treatment and the effects of acute uncompensated metabolic disruption, the risk of death. Provided diabetic patients with acute complications develop, then his life often depends on immediate help from people around. To obtain at least the framework concepts awareness about children and school teachers about diabetes, its manifestations and to help in an emergency was made by the pilot probe questionnaire at 2 elementary schools outside of Brno. It also was the methodological guide, which should serve both educators mentor students and both diabetes patients and prospective teachers in undergraduate teaching at the Faculty of Education.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 27/5/2024 09:32