J 2010

Impacts of Unbundling on Competitiveness of Railways

KVIZDA, Martin

Základní údaje

Originální název

Impacts of Unbundling on Competitiveness of Railways

Název česky

Vliv vertikální separace na konkurenceschopnost železnice

Autoři

KVIZDA, Martin (203 Česká republika, garant)

Vydání

Železniční doprava a logistika, Žilina, Žilinská univerzita, 2010, 1336-7943

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14560/10:00048873

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

Klíčová slova česky

konkurenceschopnost; železniční doprava; ekonomie dopravy

Klíčová slova anglicky

unbundling; railway industry; transport economics

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 29. 9. 2010 12:29, prof. Ing. Martin Kvizda, Ph.D.

Anotace

V originále

The aim of ongoing reforms of the railway transport in the EU countries is to enhance operational efficiency of railway transport and its competitiveness in comparison with other transport modes; particularly with road transport, in the case of the high-speed rail even with air transport. In order to achieve this aim, the EU Common Transport Policy (CTP) has chosen the instrument of vertical separation, i.e. the separation of railway operation from the railway network ownership and management, so called unbundling. However, ownership, administrative, and financial separation of infrastructure from train operations poses a risk of new problems. Where unbundling is implemented under the conditions of inappropriate institutional structure and unclearly defined relationships between individual subjects of railway transport, it can further decrease efficiency of individual train operators, which results in a lower customer satisfaction as well as lower intermodal competitiveness of the railway.

Česky

Všeobecným cílem reforem železniční dopravy v zemích EU je zvýšení její provozní efektivnosti železnice a její konkurenceschopnosti vzhledem k ostatním dopravním modům, zejména vzhledem k silniční dopravě, v případě vysokorychlostních železnic i vhledem k dopravě letecké. Pro dosažení tohoto cíle volí Společná dopravní politika EU (CTP) jako nástroj vertikální separaci, tzn. formální i faktické oddělení železničního provozu od vlastnictví a správy železniční infrastruktury tzv. unbundling. Železniční reforma na základě unbundlingu má však i svá omezení a může generovat problémy. Výsledkem unbundlingu by tak nemuselo být zvýšení efektivnosti železniční dopravy, ale spíše naopak podvázání efektivnosti jednotlivých dopravců, což by vedlo k nižšímu uspokojení zákazníků a nižší intermodální konkurenceschopnosti železnice, a dále ke zvýšení celkových nákladů odvětví.

Návaznosti

GA402/08/1438, projekt VaV
Název: Konkurenceschopnost a konkurence v železniční dopravě - možnosti a limity hospodářské politiky
Investor: Grantová agentura ČR, Konkurenceschopnost a konkurence v železniční dopravě - možnosti a limity hospodářské politiky