2010
A cross-national study of czech and turkish university students attitudes towards ICT used in science subjects
KUBIATKO, Milan, Muhammet USAK, Kursad YILMAZ a Mehmet Fatih TASARZákladní údaje
Originální název
A cross-national study of czech and turkish university students attitudes towards ICT used in science subjects
Autoři
KUBIATKO, Milan (703 Slovensko, garant, domácí), Muhammet USAK (792 Turecko), Kursad YILMAZ (792 Turecko) a Mehmet Fatih TASAR (792 Turecko)
Vydání
Journal of Baltic Science Education, 2010, 1648-3898
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Lotyšsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor
Impact factor: 0.226
Kód RIV
RIV/00216224:14410/10:00044900
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
UT WoS
000280177700005
Klíčová slova anglicky
attitudes; information and communication technologies; questionnaire; science teaching; university students
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 3. 2013 11:06, PaedDr. Milan Kubiatko, PhD.
V originále
This paper focuses on differences of attitudes related to information and communication technologies among Czech and Turkish university students. Student attitudes were evaluated summatively and with respect to gender, year, country, and type of residential area (town/village). The sample consisted of a total of 770 university students (316 Czech and 454 Turkish). The data analysis included factor analysis, MANCOVA, ANOVA, and t-test. As a result, students from the Czech Republic, male students, sophomores, and students living in town showed more positive attitudes in comparison to other respective groups.
Česky
Príspevok je zameraný na skúmanie k informačným a komunikačným technológiam u českých a tureckých študentov. Postoje študentov boli skúmané v závislosti od genderu, veku, krajiny a bydliska. Vzorku tvorilo 770 vysokoškolákov (316 z Českej republiky a 454 z Turecka). Dáta boli vyhodnocované faktorovou analýzou, MANCOVou, ANOVou a t-testom. Študenti z Českej republiky, muži, študenti v druhom ročníku a študenti žijúci v meste mali pozitívnejšie postoje.