J 2010

A cross-national study of czech and turkish university students attitudes towards ICT used in science subjects

KUBIATKO, Milan, Muhammet USAK, Kursad YILMAZ a Mehmet Fatih TASAR

Základní údaje

Originální název

A cross-national study of czech and turkish university students attitudes towards ICT used in science subjects

Autoři

KUBIATKO, Milan (703 Slovensko, garant, domácí), Muhammet USAK (792 Turecko), Kursad YILMAZ (792 Turecko) a Mehmet Fatih TASAR (792 Turecko)

Vydání

Journal of Baltic Science Education, 2010, 1648-3898

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Lotyšsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.226

Kód RIV

RIV/00216224:14410/10:00044900

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

UT WoS

000280177700005

Klíčová slova anglicky

attitudes; information and communication technologies; questionnaire; science teaching; university students

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 3. 2013 11:06, PaedDr. Milan Kubiatko, PhD.

Anotace

V originále

This paper focuses on differences of attitudes related to information and communication technologies among Czech and Turkish university students. Student attitudes were evaluated summatively and with respect to gender, year, country, and type of residential area (town/village). The sample consisted of a total of 770 university students (316 Czech and 454 Turkish). The data analysis included factor analysis, MANCOVA, ANOVA, and t-test. As a result, students from the Czech Republic, male students, sophomores, and students living in town showed more positive attitudes in comparison to other respective groups.

Česky

Príspevok je zameraný na skúmanie k informačným a komunikačným technológiam u českých a tureckých študentov. Postoje študentov boli skúmané v závislosti od genderu, veku, krajiny a bydliska. Vzorku tvorilo 770 vysokoškolákov (316 z Českej republiky a 454 z Turecka). Dáta boli vyhodnocované faktorovou analýzou, MANCOVou, ANOVou a t-testom. Študenti z Českej republiky, muži, študenti v druhom ročníku a študenti žijúci v meste mali pozitívnejšie postoje.