2010
Čtenářské strategie žáků prvního stupně základní školy
NAJVAROVÁ, VeronikaZákladní údaje
Originální název
Čtenářské strategie žáků prvního stupně základní školy
Název česky
Čtenářské strategie žáků prvního stupně základní školy
Název anglicky
Reading Strategies of Primary School Pupils in the Czech Republic
Autoři
NAJVAROVÁ, Veronika (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Pedagogická orientace, Brno, Konvoj, 2010, 1211-4669
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/10:00044921
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
porozumění textu; čtenářské strategie; čtenářské dovednosti; kvalitativní přístup
Klíčová slova anglicky
reading strategies; reading skills; reading comprehension; qualitative approach
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 8. 2. 2012 15:13, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.
V originále
Studie uvádí čtenáře do problematiky porozumění čtenému textu jako aktivní činnosti jedince, kterou bychom mohli popsat jako interakci autora a recipienta. Využívání různých technik a strategií umožňuje a usnadňuje porozumění čtenému. Studie je rozčleněna do tří částí. V první části jsme se pokusili definovat kategorie čtenářská strategie a čtenářská dovednost a najít mezi nimi vztah. Ve druhé části studie představujeme klasifikace čtenářských strategií, které jsme rozčlenili podle různých aspektů. Třetí část studie přináší výsledky výzkumu čtenářských strategií žáků 1. stupně ZŠ, který byl uskutečněn v pátých třídách na vybraných základních školách v Brně ve školním roce 2005/6. Výsledky naznačují, jaké způsoby práce s texty učitelé od žáků vyžadovali, a jaké čtenářské strategie žáci na konci prvního stupně používali.
Anglicky
This article focuses on reading with comprehension, an activity of the reader which is seen as an interaction between the author and the recipient. In order to better understand a text, a reader may employ various techniques and strategies. The article consists of three parts. In the first part, categories reading strategy and reading skill and the relationship between them are defined. In the second part, classifications of reading strategies are presented and sorted according to various criteria. The third part summarises the findings of a research project that concentrated on the reading strategies of primary school pupils in Czech primary schools in the 2005/06 school year. The findings indicate primary school teachers preferred procedures of using texts in teaching and pupils preferred reading strategies by the end of primary education.
Návaznosti
LC06046, projekt VaV |
|