J 2010

Čtenářské strategie žáků prvního stupně základní školy

NAJVAROVÁ, Veronika

Základní údaje

Originální název

Čtenářské strategie žáků prvního stupně základní školy

Název česky

Čtenářské strategie žáků prvního stupně základní školy

Název anglicky

Reading Strategies of Primary School Pupils in the Czech Republic

Autoři

NAJVAROVÁ, Veronika (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Pedagogická orientace, Brno, Konvoj, 2010, 1211-4669

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/10:00044921

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

porozumění textu; čtenářské strategie; čtenářské dovednosti; kvalitativní přístup

Klíčová slova anglicky

reading strategies; reading skills; reading comprehension; qualitative approach

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 8. 2. 2012 15:13, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie uvádí čtenáře do problematiky porozumění čtenému textu jako aktivní činnosti jedince, kterou bychom mohli popsat jako interakci autora a recipienta. Využívání různých technik a strategií umožňuje a usnadňuje porozumění čtenému. Studie je rozčleněna do tří částí. V první části jsme se pokusili definovat kategorie čtenářská strategie a čtenářská dovednost a najít mezi nimi vztah. Ve druhé části studie představujeme klasifikace čtenářských strategií, které jsme rozčlenili podle různých aspektů. Třetí část studie přináší výsledky výzkumu čtenářských strategií žáků 1. stupně ZŠ, který byl uskutečněn v pátých třídách na vybraných základních školách v Brně ve školním roce 2005/6. Výsledky naznačují, jaké způsoby práce s texty učitelé od žáků vyžadovali, a jaké čtenářské strategie žáci na konci prvního stupně používali.

Anglicky

This article focuses on reading with comprehension, an activity of the reader which is seen as an interaction between the author and the recipient. In order to better understand a text, a reader may employ various techniques and strategies. The article consists of three parts. In the first part, categories reading strategy and reading skill and the relationship between them are defined. In the second part, classifications of reading strategies are presented and sorted according to various criteria. The third part summarises the findings of a research project that concentrated on the reading strategies of primary school pupils in Czech primary schools in the 2005/06 school year. The findings indicate primary school teachers preferred procedures of using texts in teaching and pupils preferred reading strategies by the end of primary education.

Návaznosti

LC06046, projekt VaV
Název: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání