2010
Možnosti zkoumání formování identity v adolescenci: česká adaptace metody GIDS
KONEČNÁ, Věra, Aleš NEUSAR, Michaela SOKOLIOVÁ a Petr MACEKZákladní údaje
Originální název
Možnosti zkoumání formování identity v adolescenci: česká adaptace metody GIDS
Název česky
Možnosti zkoumání formování identity v adolescenci: česká adaptace metody GIDS
Název anglicky
Possibilities of adolescent identity formation research : Czech adaptation of GIDS method
Autoři
KONEČNÁ, Věra (203 Česká republika, garant, domácí), Aleš NEUSAR (203 Česká republika, domácí), Michaela SOKOLIOVÁ (703 Slovensko, domácí) a Petr MACEK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Československá psychologie, Psychologický ústav Akademie věd, 2010, 0009-062X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.230
Kód RIV
RIV/00216224:14230/10:00044922
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000282806000006
Klíčová slova česky
identita; závazek; síla závazku; míra explorace; Groningenská škála vývoje identity
Klíčová slova anglicky
identity; commitment; strength of commitment; amount of exploration; GIDS
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 5. 5. 2020 10:52, Mgr. Michal Petr
V originále
Sdělení představuje adaptaci metody GIDS, Groningen Identity Development Scale, H. Bosmy (1985) aplikované v rámci výzkumu 17 letých respondentů longitudinální studie ELSPAC. Jedním z cílů je stanovení závazků, které si mladý člověk formuje v oblastech: škola/volný čas/budoucí profese, přátelské/partnerské vztahy, život/svět/společnost a rodiče. Pro každou oblast je GIDS administrována ve třech krocích: rozhovor, formulace závazku, dotazník. Prostřednictvím dotazníku se zjišťuje síla závazku a míra explorace. Výroky byly kategorizované z hlediska důvěryhodnosti (sugesce tazatelkou, dodržení pravidel) a typu (subjektivní důležitost, osobní zaangažovanost, stabilita, zodpovědnost). Velikost souboru byla pro psychometrické analýzy dotazníku (N = 1200) a pro kategorizace výroků (N = 124). Výsledky potvrzují existenci dvou relativně na sobě nezávislých škál: síly závazku, která v sobě zahrnuje také jeho stabilitu, a množství explorace, představující prozkoumávání oblasti, které se výrok týká.
Anglicky
The article introduces adaptation of H. Bosma's GIDS method applied in research on seventeen year old respondents of the longitudinal study ELSPAC. One of the objectives is to specify the commitments which a young person forms in areas: school/leisure time/occupation;friendship/ intimate relationship;life/world/society and parents. GIDS is administered in three steps: interview, commitment formulation and questionnaire. The questionnaire is designed to measure the strength of commitment and the amount of exploration. We categorized the statements from the perspective of credibility (interviewer's suggestion, following the rules) and type (subjective relevance, personal involvement, stability, responsibility). The sample size was different for psychometric analysis of the questionnaire (N=1200) and for categorisation of the statements (N=124). Results confirm there exist two relatively independent scales: strength of commitment including its stability and extent of exploration in particular areas.
Návaznosti
MSM0021622406, záměr |
|