KONEČNÁ, Věra, Aleš NEUSAR, Michaela SOKOLIOVÁ a Petr MACEK. Možnosti zkoumání formování identity v adolescenci: česká adaptace metody GIDS. Československá psychologie. Psychologický ústav Akademie věd, 2010, roč. 54, č. 4, s. 391-406. ISSN 0009-062X.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Možnosti zkoumání formování identity v adolescenci: česká adaptace metody GIDS
Název česky Možnosti zkoumání formování identity v adolescenci: česká adaptace metody GIDS
Název anglicky Possibilities of adolescent identity formation research : Czech adaptation of GIDS method
Autoři KONEČNÁ, Věra (203 Česká republika, garant, domácí), Aleš NEUSAR (203 Česká republika, domácí), Michaela SOKOLIOVÁ (703 Slovensko, domácí) a Petr MACEK (203 Česká republika, domácí).
Vydání Československá psychologie, Psychologický ústav Akademie věd, 2010, 0009-062X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW web časopisu
Impakt faktor Impact factor: 0.230
Kód RIV RIV/00216224:14230/10:00044922
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
UT WoS 000282806000006
Klíčová slova česky identita; závazek; síla závazku; míra explorace; Groningenská škála vývoje identity
Klíčová slova anglicky identity; commitment; strength of commitment; amount of exploration; GIDS
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Změněno: 5. 5. 2020 10:52.
Anotace
Sdělení představuje adaptaci metody GIDS, Groningen Identity Development Scale, H. Bosmy (1985) aplikované v rámci výzkumu 17 letých respondentů longitudinální studie ELSPAC. Jedním z cílů je stanovení závazků, které si mladý člověk formuje v oblastech: škola/volný čas/budoucí profese, přátelské/partnerské vztahy, život/svět/společnost a rodiče. Pro každou oblast je GIDS administrována ve třech krocích: rozhovor, formulace závazku, dotazník. Prostřednictvím dotazníku se zjišťuje síla závazku a míra explorace. Výroky byly kategorizované z hlediska důvěryhodnosti (sugesce tazatelkou, dodržení pravidel) a typu (subjektivní důležitost, osobní zaangažovanost, stabilita, zodpovědnost). Velikost souboru byla pro psychometrické analýzy dotazníku (N = 1200) a pro kategorizace výroků (N = 124). Výsledky potvrzují existenci dvou relativně na sobě nezávislých škál: síly závazku, která v sobě zahrnuje také jeho stabilitu, a množství explorace, představující prozkoumávání oblasti, které se výrok týká.
Anotace anglicky
The article introduces adaptation of H. Bosma's GIDS method applied in research on seventeen year old respondents of the longitudinal study ELSPAC. One of the objectives is to specify the commitments which a young person forms in areas: school/leisure time/occupation;friendship/ intimate relationship;life/world/society and parents. GIDS is administered in three steps: interview, commitment formulation and questionnaire. The questionnaire is designed to measure the strength of commitment and the amount of exploration. We categorized the statements from the perspective of credibility (interviewer's suggestion, following the rules) and type (subjective relevance, personal involvement, stability, responsibility). The sample size was different for psychometric analysis of the questionnaire (N=1200) and for categorisation of the statements (N=124). Results confirm there exist two relatively independent scales: strength of commitment including its stability and extent of exploration in particular areas.
Návaznosti
MSM0021622406, záměrNázev: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
VytisknoutZobrazeno: 27. 7. 2024 00:18