JANKOVSKÁ, Markéta, Mojmír TYRLÍK, Katarína MILLOVÁ, Pavel TŮMA and Čeněk ŠAŠINKA. Sebehodnocení ve vztahu ke zvládání stresu a atribuci u žáků základních škol (poster) (Self-esteem in relation to coping and attribution in primary school pupils (poster)). In Sociálne procesy a osobnosť 2010. 2010.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Sebehodnocení ve vztahu ke zvládání stresu a atribuci u žáků základních škol (poster)
Name in Czech Sebehodnocení ve vztahu ke zvládání stresu a atribuci u žáků základních škol (poster)
Name (in English) Self-esteem in relation to coping and attribution in primary school pupils (poster)
Authors JANKOVSKÁ, Markéta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Mojmír TYRLÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Katarína MILLOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution), Pavel TŮMA (203 Czech Republic) and Čeněk ŠAŠINKA (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Sociálne procesy a osobnosť 2010, 2010.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/10:00051477
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) sebehodnocení; atribuce; zvládání stresu
Keywords in English self-esteem; attribution; coping
Changed by Changed by: PhDr. Katarína Millová, Ph.D., učo 64592. Changed: 25/11/2016 11:52.
Abstract
Ve výzkumu jsme se zaměřili na analýzu vztahů mezi sebehodnocením, atribučními charakteristikami a strategiemi zvládání u žáků ZŠ. Ačkoliv sebehodnocení a strategie zvládání spolu úzce souvisejí, jejich vztahy k atribučním charakteristikám se shodují jen částečně. Výzkumný soubor tvořilo 206 žáků ZŠ (103 chlapců a 103 dívek) ve věku 13 – 15 let. Zjišťovali jsme atribuci, dvě dimenze sebehodnocení: sebepřijetí a kompetentnost; u zvládání stresu jsme vycházeli z dispozičního modelu copingu. Prostřednictvím korelační analýzy jsme zjistili významné genderové rozdíly ve všech složkách sebehodnocení. Také se ukázala významná pozitivní korelace mezi sebepřijetím a internalizací úspěchu a mezi sebeodmítnutím a pocitem nekompetentnosti a internalizací neúspěchu. U atribucí jsme zjistili, že jako nejdůležitější situaci žáci hodnotili „nepřijetí na školu/obor“ a naopak jako nejméně závažnou udávají situaci „opití se na večírku školy“.
Abstract (in English)
Authors of research focused on analysis of relation of self-esteem, attribution and coping strategies in primary school pupils. Even though self-esteem and coping strategies relate, there is only a little relation to attribution. In our research participated 206 pupils (103 boys and 103 girls) in age 13 – 15. We concentrated on attribution, two dimensions of self-esteem: self-liking and self-competence; we used model of disposition coping in coping with stress. Significant gender differences were found by using the correlation analysis in all dimensions of self-esteem. Significant positive correlations were shown between self-liking and internalization of success and between feeling of incompetence and internalization of fatter. We found in attribution styles that pupils appraised „non-acceptance to school/branch“as most important and „drunkenness on a school party“as the least important situation.
Links
MUNI/A/0950/2009, interní kód MUName: Zvládání stresu z hlediska atribucí a sebehodnocení u adolescentů (Acronym: ZSHASA)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 14/10/2024 08:55