J 2003

Novomeinongovské pojetí existence

BĚLOHRAD, Radim

Základní údaje

Originální název

Novomeinongovské pojetí existence

Název česky

Novomeinongovské pojetí existence

Název anglicky

The neo-Meinongian Conception of Existence

Vydání

Filosofický časopis, Praha, Filosofický ústav AV CR, 2003, 0015-1831

Další údaje

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.011 v roce 2001

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000183525100004

Klíčová slova česky

existence, teorie objektů, aktualismus, posibilismus, Meinong, novomeinongovské teorie

Klíčová slova anglicky

existence, theory of objects, actualism, possibilism, Meinong, neo-Meinongian theories

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 10. 10. 2010 11:21, doc. Mgr. Radim Bělohrad, Ph.D.

Anotace

V originále

Článek pojednává o novomeinongovských teoriích existence a objektu. Stěžejním problémem je otázka, do jaké míry jsou tyto teorie konzistentní s posibilismem, který zastával Meinong. Autor rekonstruuje naivní teorii objektu, která představuje meinongovský posibilismus. Dále zkoumá po řadě koncepce T. Parsonse, W. Rapaporta a E. Zalty a analyzuje jejich vztah k naivní teorii objektu a jejich řešení paradoxů této koncepce. Dospívá k závěru, že novomeinongovské teorie se v řešení existenčních tvrzení s naivní teorií radikálně rozchází a jejich řešení je naopak blízké aktualistickému pojetí existence. V závěru ukazuje, že spor posibilistů a aktualistů je jen terminologický.

Anglicky

The article deals with neo-Meinongian theories of existence and objects. The pivotal problem is the question to what degree these theories are consistent with the possibilism espoused by Meinong. The author reconstructs the naive theory of objects which constitutes Meinongian possibilism. The author investigates the conceptions of T. Parsons, W. Rapaport and E. Zalta, and analyses their relation with the naive theory of objects and their resolutions of the paradoxes of this conception. The author reaches the conclusion that the neo-Meinongian theory radically diverges from the naive theory in how it deals with existential claims, and is, on the contrary, closer to the actualist conception of existence. In conclusion it is shown that the possibilist-actualist controversy is only terminological.